Jeden z vystavovaných bude Richard Nikl se svou Monastery Show neboli Setkání v růžové zahradě, pod skleněnou střechou, mezi bílými sloupy, u okraje čtvercové studny. Jedná se o sérii různě velkých objektů jako jsou hliněné malby, ohnuté blogy nebo offline sochy. Ty najdete v atriu a ambitu Domu umění.

Určitě by vaší pozornosti neměla ujít ani nadějná mladá malířka Monika Žáková, která loni diplomovala v ateliéru Jiřího Sopka pražské AVU souborem prací nazvaných Linea Alba Bílá čára.

Její výstava vytvořená speciálně pro Dům umění nese název Prázdný papír a k vidění bude ve sloupové síni v prvním patře.

HOMOurban

Imrich VeberNový soubor fotografií s názvem HOMOurban představí veřejnosti ve čtvrtek opavský fotograf Imrich Veber. Člověk v městském prostředí, jeho pocity i pocity samotného autora se staly ústředním motivem necelé padesátky černobílých fotografií, které budou rozděleny mezi dva nejvýznamnějsí opavské výstavní prostory.

Vernisáž v Domě umění proběhne ve čtvrtek 10. ledna v 17 hodin, druhá část pak bude představena v pátek 11. ledna v 19 hodin v Galerii Gottfrei. V rámci páteční vernisáže vystoupí od 20.30 v Music klubu 13 frýdecká kapela Downbelow.

„Podobné situace a podobné životní osudy lze najít napříč celým evropským kontinentem. Situaci, kterou jsem prožil v Budapešti, dřív nebo později prožiju znovu třeba v Ženevě. Svým souborem HOMOurban chci vyjádřit svůj pocit z Evropy, která se stále více sjednocuje,"vysvětluje důvody vzniku svých fotografií Veber.

Jeho cílem není kritizovat ani vyzdvihovat. Jde mu o interpretaci samotných dojmů ze života v evropských městech. Navzdory součastným trendům fotografuje černobíle.

.

Fotografie ve škále šedých tónů jsou pro něj abstraktnější a dovolují mu soustředit se na podstatu věci. Dalo by se říci, že striktním vyloučením barvy stírá vizuální rozdíly mezi jednotlivými kulturami a znemožňuje divákovi jednoznačně identifikovat místo vzniku snímku. Ve svých fotografiích řeší i tradiční věci jako konzum a osamělost, ale nic z toho se nestává dominantním motivem.

„Záběry Imricha Vebera jsou provokující. Pocitově v nich kolážuje společnou identitu. Vede náš pohled napříč regiony, aby se soustředil na to společné. Vytvořil jakýsi obraz evropské komunity, dialog fotografií, zkušenosti svého domovského opavského života s ostatními městy," komentuje soubor Tomáš Pospěch, přední český teoretik fotografie, který se na vzniku souboru kurátorsky podílel.

Při příležitosti výstavy HOMOurban vychází i kniha fotografií se stejnojmenným názvem a bude představena návštěvníkům obou vernisážích. A tak se cesta, která v roce 2007 započala v Opavě, pomyslně zase zpátky do Opavy vrací. Dárkem pro návštěvníky páteční vernisáže v Galerii Gottfrei bude koncert kapely Downbelow. Jejich album Roadside Traveler dojmy z Veberova „bloudění" po Evropě jistě umocní.

Kdo je spíše příznivcem klasiky, pak si přijde na své v oratoři, kde si bude moct prohlédnout výstavu s názvem Barokní umění. Tu do Opavy zapůjčila Galerie výtvarného umění v Ostravě.

„Díky svědomité práci kunsthistoriků se převážně ve druhé polovině 20. století do galerijních sbírek GVUO dostala díla umělců světových jmen, jako je např. Domenico Fetti, Giovanni Battista Caracciolo, Francesco Guardi, Heinrich Johan Roos, Nicolas Regnier a David Teniers mladší," představila výstavu Jana Svobodová.

Klára Jarošová, Jakub Kožiál