Výlet jim umožnil krátký návrat do doby, kdy jejich zájmu vládly pohádky. Děj sledovali na nápaditě vytvořené scéně Kataríny Žgančíkové, která připomíná romantickou atmosféru Ladových obrázků. Točna umožňuje sledovat příběh v plynulých návaznostech na faře, v kovárně, ve staré chalupě i v pekle. Hana Vaňková je v typech zemitých ženských „od rány" dobře zabydlená, a proto nezůstává rázné Plajznerce nic dlužna.

Skvělého partnera našla v Martinu Valouchovi, který vytvořil dokonalou postavu roztomile popleteného čerta Trepifajksla, na jehož naivitu je i peklo krátké. Oba protagonisté na sebe slyší a evidentně se doplňují.

Kostas Zerdaloglu hlasově i vizuálně exceluje v roli podrazáckého kostelníka Piškytla, kterému není cizí žádná levota. Jeho úlisnost, zlobu, zradu a zbabělost mu diváci stoprocentně věří. Mnozí takové Piškytly ve stylu „na rtech med a v srdci jed" dobře znají z vlastní zkušenosti a vědí, jak jsou nebezpeční. Na rozdíl od pohádky je v realitě za tyto vlastností bohužel žádný trest nečeká.

Potulného herce špatných mravů Lupina ztvárňuje v úsměvném podání Martin Táborský jako podvodníčka malého kalibru. Další postavou hodnou opovržení je čert v podobě faráře. Oba v jejich proměnách dobře zvládá Daniel Volný a diváky při sledování může napadnout, že v lovení duší pro nebe i peklo jsou si čerti i faráři podobní. Liší se jenom metodami.

Pekelného Otce zakladatele Belzebuba ztvárňuje s využitím letitých hereckých zkušeností Drahomír Ožana, který se k potěšení pamětníků na důvěrně známá opavská prkna znovu vrací. Kováři Jakuba Stránského nechybí fanfaronství bývalého dragouna ani smysl pro spravedlnost. Možná by neškodilo přidat víc drsného kovářského fortelu, aby z něj měla tvrdohlavá manželka Dorotka, zdařile vystižená Kamilou Srubkovou, větší důvod k obavám.

Plejádu dalskabátských lidiček doplňuje romanticky vykreslená dvojice mladých milenců Honzy a Mančinky v podání Michala Stalmacha a Terezy Starostkové. Shrnuto pohádkový příběh se opavským hercům povedl a bude mít dobrou odezvu. Divadlo ho může využívat i jako představení pro školy.

Jan Drda: Dalskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert
Scénu a kostýmy navrhla Katarína Žgančíková. S činoherním souborem Slezského divadla inscenaci nastudoval Jakub Nvota. Premiéru měla 13. ledna.