VYBRAT REGION
Zavřít mapu

František Drtikol: v Domě umění jsou k vidění Akty z let 1923-1929

Opava - František Drtikol: Akty z let 1923-1929. Tak zní název výstavy, která až do 23. února 2014 probíhá v druhém patře Domu umění v Pekařské ulici. Otevřeno je denně od 10 do 17 hodin. Výstavu připravil Institut tvůrčí fotografie FPF SU ve spolupráci s Opavskou kulturní organizací.

13.1.2014
SDÍLEJ:

Vernisáže se uplynulý čtvrtek zúčastnilo nebývalé množství lidí. Jejich počet se odhaduje okolo tří set. Kromě Drtikola se přišli podívat i na tři další výstavy. Zasloužená pozornost patřila malířce a sochařce Ivě Mrázkové a její výstavě Mosty.Foto: Vladimír Meletzký

Kurátorem je vedoucí ITF a velký znalec Drtikolova dílaVladimír Birgus, který je rovněž autorem následujícího textu:

František Drtikol (1883-1961) byl prvním českým fotografem světového významu. Nejtalentovanější student fotografické školy v Mnichově, potom slavný fotograf, pozvedávající českou fotografii z provincionalismu na evropskou úroveň a získávající nejprestižnější ocenění na výstavách po celém světě, ale také osamělý tvůrce, jehož odmítala většina představitelů avantgardy, o němž se mnoho let nepsalo a který zemřel téměř zapomenut.

Úspěšný podnikatel, v jehož reprezentativním ateliéru v centru Prahy se dávali portrétovat prezidenti, ministři a přední umělci, a současně člověk, který dvakrát zbankrotoval a mnohokrát zažil nouzi. Svobodomyslný oslavovatel pohlavního pudu a autor odvážných aktů, které někdy bývaly úředně ničeny, a současně introvert stěžující si na nezájem žen a smůlu v lásce.

Filozof, mystik, jogín a vizionář i místopředseda uličního výboru komunistické strany. Autor prvního promyšleného návrhu na zřízení fotografické školy v Praze i neúspěšný pedagog, jehož vyučovacím metodám i archaickým fotografiím se studenti po druhé světové válce vysmívali. To všechno a mnohé další byl František Drtikol.

Výstava v Domě umění v Opavě představuje prostřednictvím pigmentových a bromostříbrných kontaktů z originálních negativů díla z Drtikolova vrcholného období v letech 1923-1929, kdy se postupně vzdaloval od piktorialistických a symbolistických východisek ze své předchozí tvorby a osobitě reagoval na podněty řady avantgardních uměleckých směrů od kubismu, futurismu a expresionismu až po abstraktní umění, aniž by se přímo do některého z nich zařadil.

V jeho dílech, často realizovaných v technice pigmentu (uhlotisku), vzrůstal význam světelné modulace, těla modelek a občas i modelů někdy bývala zachycována jenom v detailech, akcentujících krásu elementárních tvarů. Vznikly monumentálně jednoduché fotografie.

Významné místo v řadě snímků měl pohyb. Drtikol akcentoval dynamické pózy pomocí napjatých lan, jichž se modelky přidržovaly a které byly na výsledných fotografiích většinou vyretušovány nebo odstraněny výřezem, jindy zase zdůrazňoval expresivní gesta rukou nebo vytvářel iluzi pohybu v řadě modifikací detailů nakročených nohou, nezřídka kompozičně působivě doplněných zkříženými lany, válcovitými tyčemi i výraznými stíny vrženými na pozadí.

Dynamičnost zvýrazňovaly ovšem i samotné konfrontace oblých tvarů těl s ostrými tvary schodů, desek, kvádrů a dalších geometrických dekorací. Zatímco dříve Drtikol fotografoval ženy jako symbolické literární postavy, teď ve svých snímcích tanečnic a gymnastek oslavoval antický ideál fyzického zdraví a oduševnělé krásy.

Stále výraznější místo v jeho aktech ovšem měla i erotika. Mnohé modelky, jejichž půvab odolal všem dobovým proměnám vkusu a je stejně intenzivní jako před osmi desetiletími, byly zachyceny v sexuálně vyzývavých pózách. Pro Drtikola ovšem byla fotografie především prostředkem symbolického zobrazení základních filozofických, náboženských i psychologických otázek.

Proto se ani ve druhé polovině dvacátých let nevzdal symbolistických témat, obvyklých na přelomu století. V závěrečném období své tvorby v letech 1930-1935 začal fotografovat především buddhismem ovlivněné výjevy s dřevěnými figurkami éterických tvarů. Fotografii potom zcela opustil a až do konce života se věnoval především buddhismu, mysticismu, józe a malířství.

I když se ve 20. letech těšil mezinárodní slávě, jeho dílo zůstávalo později po celá desetiletí zapomenuto a teprve dlouho po jeho smrti začalo být postupně oceňováno jako jeden z vrcholů české i světové fotografie.

Vladimír Birgus

Autor: Redakce

13.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Zimní údržba je připravená

ZŠ Stěbořice

Představujeme prvňáky ZŠ Otice, ZŠ Slavkov a ZŠ Stěbořice

Kabelkový veletrh se blíží, probíhá internetová dražba VIP kravat a kabelek

/NOVÉ PŘÍHOZY, čtvrtek 9.15/ Chcete mít doma kabelku herečky Dany Morávkové, České Miss Earth 2015 Karolíny Mališové nebo kravatu fotbalisty Tomáše Rosického? Stačí vám jediné. Zapojit se do dražby, která probíhá na našich internetových stránkách.

Koupaliště dostanou novou podobu

S rekonstrukcí toho krnovského by se mělo začít v nejbližších dnech, ve Vítkově už běží zkušební provoz.

Jan Kudlička: Je skvělé, že tak prestižní akce bude doma

/ROZHOVOR/ Atletický Kontinentální pohár je jen pro vyvolené. A mezi nimi by byl rád i Jan Kudlička. Devětadvacetiletému českému tyčkaři navíc dělá ohromnou radost, že se příští rok v září obrovská sportovní událost uskuteční pro něj takřka doma, nedaleko od Opavy, svého rodiště.

OBRAZEM: Výstava betlémů v Domě umění

Asi nejzajímavější výstava betlémů je k vidění v opavském Domu umění, kde máte jedinečnou příležitost vidět unikáty ze sbírky Slezského zemského muzea. Dominantou výstavy (Nastal čas vánoční) je vyřezávaný dřevěný betlém s trojdílnou architekturou pocházející z první poloviny 19. století od Josefa Heinze.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT