VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Martin Chodúr: Jsem jako provazochodec, balancující nad dvěma propastmi

/ROZHOVOR/ Martin Chodúr se prezentuje jako hudebník působící v žánrově zcela protichůdných repertoárových oblastech. Našel se totiž nejen ve světě popu a rocku, ale i swingu, muzikálu, šansonu a filmových písní. Vítěz historicky prvního „federálního“ ročníku soutěže Česko Slovenská SuperStar je dnes zřejmě jedním z našich nejvšestrannějších mladých zpěváků. A to od jeho vítězství uplynulo pouhých osm let…

11.9.2017
SDÍLEJ:

Martin Chodúr se synemFoto: Lukáš Kaboň/Deník

Díváte se někdy na internetu na svá soutěžní vystoupení? Třeba jen z nostalgie?
Přiznám se, že občas ano. Je to pro mě v mnoha ohledech velké ponaučení. Upřímně, žádné z těch vystoupení se mi nelíbí. 

Proč?
V každém mém vystoupení vidím spoustu problémů, které více či méně zůstávají v mém projevu dodnes. Samozřejmě se jich dlouhodobě snažím zbavit a doufám, že se mi to daří. Každopádně, pokud porovnám své dnešní vystoupení s tím před sedmi lety, můžu ve světle toho dřívějšího odhalit nedostatky současného projevu. Ze stejného důvodu si většinu svých vystoupení nahrávám. Ve chvíli, kdy člověk stojí na pódiu, je těžké zhodnotit sám sebe kriticky. Čas na pódiu plyne úplně jinak než mimo něj. Každá chyba se zdá tak dlouhá a výrazná, že zastíní zbytek. Pravda je, že pokud si člověk dané vystoupení později poslechne, zjistí třeba, že obávaná chyba vůbec nebyla zásadní, ale naopak téměř nepostřehnutelná. 

A ta povedená vystoupení?
Pasáže, které se člověku při vystoupení zdají, že se mu opravdu povedly, mohou nakonec vyznít špatně nebo falešně. Až když se postavím do role posluchače, můžu sám sebe opravdu zhodnotit a poučit se ze svých chyb. Rozhodně nelze spoléhat jen na reakce posluchačů, kteří jsou ovlivnění spoustou dalších faktorů. Každý potlesk nebo neúspěch, je potřeba brát s rezervou. Často se nahrávám i při trénování doma. Moji blízcí mi často říkají, že jsem přespříliš sebekritický. 

Před rozhovorem jsem nakoukal většinu vašich semifinálových i finálových písní a překvapilo mne, jak téměř dětsky či klukovsky jste tenkrát ještě působil…
Vidíte, a to mi většina tehdejších komentátorů vyčítala přílišnou „dospělost“. Bylo mi devatenáct, takže je to myslím pochopitelné. Pořad byl navíc trochu schizofrenní. Snažil se svou stylizací mířit na mladé diváky, realita však byla, že výsledky nejvíce ovlivňovalo publikum rodičů. Každopádně to, jak jsem působil, je hlavně zásluhou režiséra. Přece jenom soutěž byla hlavně rodinným, zábavným pořadem. Realita v něm byla značně stylizovaná a fakta o účinkujících byla proporčně nafouknutá. Obraz, který měl být kolem mě vytvořen, byl obraz naivního, neupraveného kluka z chudých poměrů, který umí skvěle zpívat. 

Vadilo vám to? Možná, že právě tato iluze vám pomohla vyhrát…
Pravdou však je, že pocházím z normálních poměrů, naivní jsem možná byl, ale ne zas tolik, a co se týká image, zpíval jsem v rockové kapele, se kterou jsem vydal jedno album, kde jsme prezentaci řešili. Možná, že právě odsud pochází moje další nenávist ke zjednodušování a generalizování. 

Z dnešního pohledu a z toho, jak se prezentujete i vystupujete, mi přijde zvláštní ta „superstarovská“ stylizace – tupírovali vám vlasy, vytvářeli na hlavě všelijaké kohouty, oblékali do nápadných kostýmů. Nevadilo vám to?
Ne. Od počátku jsem se zařekl, že se budu soustředit výhradně na zpěv a že se nenechám ničím vyvést z míry. Režisér požadoval, aby každý vystupující vypadal co nejlépe, nebo zapadal do předem připravené škatulky. Kdo by se chtěl nějak vzepřít, neměl by upřímně moc šancí na úspěch. Vždycky jsem si navíc říkal, že pokud bych vypadal v televizi směšně, byla by to ostuda stylistek a maskérek a ne moje. Oni dělají svoji práci, já zase svou.  

Přesto – dostal jste se do situace, kdy jste se vzepřel?
Opravdu ne. Byl jsem upřímně rád, že můžu starost o image přenechat někomu jinému. Bylo zvláštní sledovat, jak se kolem nás v soutěži vytvářela jakási bublina nereálna. Nebylo to nic, co by mě deprimovalo, spíše mě to fascinovalo a udivovalo. Tehdy jsem pocítil opravdovou sílu médií. Ve snadno proměnlivém světě je důležité, aby člověk neuvěřil, že je někým jiným, ale aby za všech okolností zůstával konstantně sám sebou, kdykoliv k tomu dostane příležitost.

Je to těžší, než se na první pohled zdá. Někdo to řeší změnou jména, pokud je osoba, kterou ze sebe vytvoří, opravdu velmi odlišná od jeho přirozenosti. Může potom říct, to nejsem já, to je Alice Cooper. Je to jen hra. Jak už však říkal Platón, rozpolcenost, i ta vnitřní, vede nutně ke konfliktu. 

PŘEDCHOZÍ
1/4
DALŠÍ

Autor: Denis Drahoš

11.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ovčáček miláček

Představení Ovčáček miláček se v pondělí promítá v kinech

Zásah hasičů u požáru dodávky v Děhylově.
4

V Děhylově hořela dodávka, škoda odhadnuta na sto tisíc korun

AKTUALIZOVÁNO

Při střetu osobního vlaku a automobilu v Opavě byli zraněni dva lidé

Osm minut před dvaadvacátou hodinou byla v sobotu 18. listopadu na tísňovou linku hasičů ohlášena nehoda osobního vlaku a automobilu značky Ford v Opavě – Předměstí v Bílovecké ulici směrem na Kylešovice.

KOOPERATIVA NBL: Brno - Opava 75:85

Série tři porážek v řadě byla ukončena. Opavští basketbalisté dokázali v sobotu zvítězit na brněnské palubovce. 

Od neděle se mohou na horách tvořit sněhové jazyky

Od nedělního poledne se mohou v horských oblastech Česka místy tvořit sněhové jazyky, ojediněle i závěje. Na horách napadne do pondělního večera většinou deset až 25 centimetrů nového sněhu. Na návětří hor může na některých místech napadnout až 40 centimetrů, a to hlavně v Krušných horách a na Šumavě. 

Divadlo nabídne inscenaci o budování společenské prestiže

/POZVÁNKA/ Jak udržet krok s bohatšími sousedy? Jde odolat lákavému pokušení? Právě tyto důvěrně známé problémy bude v neděli od 19 hodin řešit ve Slezském divadle premiéra lehce absurdní činoherní grotesky. Klasik amerického dramatu a trojnásobný držitel Pulitzerovy ceny Edward Albee ji nazval Všechno na zahradě. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT