Festival se letos uskuteční naposledy z důvodu ukončení angažmá o. s. Bludný kámen v Domě umění. Festival se letos koná také v ostravském Domě umění, a to již zítra.

Skladbu Johna Cage zahraje Veni ensemble

Bratislavský Veni ensemble představí dílo Johna Cage FOUR6. Tato skladba je napsána pro čtyři libovolné nástroje a přednesou ji Ronald Šebesta (klarinet, basklarinet), Branislav Belorid (trombón), Boris Lenko (akordeon) a Marián Levaja (housle, viola, objekty).

Každý z hráčů má k dispozici 12 různých zvuků, které si má podle pokynů v partituře předem připravit a pak je trpělivě vkládá do pečlivě připravené časové mozaiky. Skladba trvá přesně 30 minut. Bratislavský soubor VENI ensemble vznikl na sklonku roku 1987 z iniciativy nadšenců z řad skladatelů a interpretů (tehdy převážně studujících na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě), které spojovala touha po hledání a svobodném vyjadřování vlastních názorů a postojů prostřednictvím hudby.

Podle hudebních kritiků VENI ensemble patří v oblasti soudobé hudby bezpochyby ke slovenské interpretační špičce. Během dvacetileté existence se vyprofiloval v soubor s jasnou dramaturgickou linií a vysokou hráčskou kvalitou.

Ze Slovenska přijede i duo Tucan

Dalšími vystupujícími ze Slovenska je na festivalu Pohybzvuk- prostor alternativní duo Tucan. Tvoří ho Jonatán „Chocholík“ Pastirčák, který hraje na cello, elektroniku a zpívá, a Adam „Chvostík“ Matej, který vládne bicím. Duo Tucan patří stále k služebně nejmladším skupinám na Slovensku, dohromady jim není ani třicet.

Ve srovnání s jejich nízkým věkem jsou až v protikladu jejich nedětinské názory a vynalézavé texty a hudba. Na svém kontě už mají debutovou nahrávku Medzi Zubami, zúčastnili se festivalu NewNew! v Brně i jednoho natáčení pořadu Ladí neladí.

Filmové projekce a sampling spojí Mikroloops

Audiovizuální performanci Mikroloops ztvární Martin Blažíček, Stanislav Abrahám, Michail Cabowitz a jako host Georgij Bagdasarov. Mikroloops je audiovizuální improvizační trio, které spojuje elektronický zvuk, sampling a filmové 16mm projekce. Živý set Mikroloops je odkazem k tradicím expanded cinema i zhodnocením progresivních postupů zvukové syntézy.

Obraz i zvuk jsou v jejich představení jako rovnocenní partneři a vytváří zcela unikátní divácký zážitek, zcela nepodobný obvyklému vnímání filmu a hudby v kině. Ruský režisér a hudebník Georgij Bagdasarov se pohybuje v kosmopolitním prostoru mezi Ruskem, Německem a Prahou. Studoval jazz a klasickou hudbu na akademii v Moskvě, má za sebou zkušenosti elektronického hráče i punkového kytaristy a experimentálního Dj-ingu. Působil v click&scratch duu Yori a Les Hammok, nebo v příležitostných seskupeních volné improvizace (např. s Jeromem Noetingerem).

V současnosti žije v Praze a podílí se na řadě hudebních projektů v žánrovém rozpětí od experimentální elektroniky po folk. Festivalový program doplní také audiovizuální performance nazvaná Něco v krabičkách. Živý set Kateřiny Zochové (zvuk) a Michaely Dáňové (obraz) je nečekaně intimním zážitkem křehkého spojení jemné elektroniky, šelestu různých nehudebních objektů a pomalu se odvíjejícího příběhu na tenkém průhledném pásu pod čočkou meotaru. Mikroloops využívají i dnes velice rozšířenou technologii zpětné projekce.

Chvějící se obraz se pomalu proměňuje a před našima očima defilují prosté bytové interiéry i všední předměty. Stejně tak i zvuk má podobu lehkých, avšak sebejistých doteků v důvěrném akustickém prostoru. Zní elektronické tikání, ruchy a náznaky rytmů, stejně jako samplování sotva slyšitelných zvuků vydávaných běžnými předměty.