V několika městech předvedli Opavané kromě japonské opery Yuzuru také českého Dalibora. „Náš výjezd měl záštitu i dotaci ministerstva kultury a zaštítilo ho též japonské ministerstvo zahraničí. Už to svědčí o širším významu než je pouhé hostování.

Nešlo v něm jen o prezentaci opavského divadla, ale o propagaci české operní tvorby, kterou zastupoval Dalibor. Publikum ho přijalo s nefalšovaným nadšením,“ říká nadmíru spokojený dirigent a také organizátor výjezdu Jan Snítil.

Kritici nešetřili chválou na adresu sólistů i orchestru

S vřelým přijetím se setkalo také opavské představení japonské národní opery Yuzuru. „Renomovaný operní kritik z Nagoji dokonce uvedl, že ho naše provedení oslovilo víc než japonské. Kromě jiného tvrdil, že pěvcům rozuměl daleko lépe než japonským, ale to nám řeklo víc diváků,“ konstatuje Jan Snítil.

Na pochvalné výroky o kvalitách Kataríny Jordy Kramolišové, Michala Pavla Vojty, Zdeňka Kapla, Andrije Shkurhana a dalších sólistů je pyšný, ale jako dirigenta ho obzvlášť potěšili odborníci vysokým hodnocením divadelního orchestru.

„Turné naší opery po Japonsku bylo průlomové, protože žádná agentura se ho dosud zorganizovat neodvážila,“ dodává Jan Snítil.

Inscenace Opavanů sledovaly osobnosti

Opavští umělci vystupovali kromě Tokia ještě v několika městech. Představení v Tsukubě sledovali s opavským primátorem Zbyňkem Stanjurou a tsukubským primátorem, panem Ichiharou, také zástupci českého velvyslanectví a syn skladatele Yuzury s dalšími významnými osobnostmi japonského kulturního života.

V Tokorozawě inscenace zhlédli primátorka města, paní Tomo, i český velvyslanec Jaromír Novotný. Sály pro osm set až tisíc diváků bývaly vyprodané a v jednom městě vystupovali opavští pěvci dokonce v divadle, umístěném na 11. patře mrakodrapu.

Opavští umělci plní dojmů

Katarínu Jordu Kramolišovou uchválily výrazně barevné stromy. „Tokio na mě zapůsobilo jako město mrakodrapů a světel. Po galakoncertu, na kterém jsme zpívali ukázky z Yuzuru a ze Smetanových a Verdiho děl, za námi houfně přicházeli diváci pro autogramy, fotografování a byli viditelně nadšení až dojatí.

S některými jsme si anglicky i povídali. Sedmdesátiletá paní mi řekla, že viděla Yuzuru poprvé od Evropanů a že to pro ni byl obrovský zážitek,“ vzpomíná opavská sopranistka.

Sólista Pavel Michal Vojta je prvním českým tenorem, který v Japonsku interpretoval Dalibora. „Dílo mělo u místního publika ohlas možná ještě větší než u našich diváků. Na prohlídky moc času nebylo, ale co mě v centrech měst zaujalo, byla kombinace veskrze moderní architektury s oázami klidu v zeleni,“ vzpomíná opavský tenorista.

Na přízeň diváků nedá dopustit ani jeho kolega Zdeněk Kapl a navíc ho potěšilo i příznivé počasí s pětadvaceti stupni. Organizátory si nemůže vynachválit ani vedoucí techniky Pavel Uherka. Jak řekl, všichni se o soubor skvěle starali a tam, kde vystupovali, bylo všechno perfektně připravené.

Shrnuto - Japonci zvládli na výbornou servis a Opavané zase umělecký dojem.