V jiných divadlech nebývá udělování veřejných ocenění místním umělcům zvykem. Opavská Thálie, založená manželi Klazarovými a organizovaná Maticí slezskou, proto Slezské divadlo staví do výjimečného postavení. Každoročně je předána činoherci a opernímu sólistovi, vybraným nezávislou odbornou porotou.

Letos cena činohru minula a skončila v baletu. Za potlesku zaplněného hlediště převzali své prestižní ocenění sólistka operního souboru Ilona Kaplová za ztvárnění Ljubaši v opeře Carská nevěsta a šéf baletního souboru Martin Tomsa za celkový přínos v oblasti baletní dramaturgie i choreografie.

Nezvykle tvarovanou plastiku vytvořila opavská výtvarnice Jana Chrásková ve třech originálech. Dva byly předány laureátům a třetí zůstává Slezskému divadlu.

Mladé sólistce vynesla ocenění Carská nevěsta

„Získané ceny si moc vážím už proto, že jsem nejmladší sólistkou opavského operního souboru. Rozhodně jsem nepočítala s tím, že bych ji v dohledné době mohla dostat a překvapení proto bylo o to příjemnější,“ přiznala třicetiletá opavská mezosopranistka Ilona Kaplová.

Po českobudějovické konzervatoři vystudovala ještě salzburgskou Univerzitu Mozarteum, kde v rámci studia absolvovala ještě soukromé kurzy s dirigentkou z milánské La Scaly N. Singer a sólistou Sydney Opera House S. McLainem. Je držitelkou první ceny ze 12. soutěžní přehlídky konzervatoří v Pardubicích v roce 1998 a semifinalistkou mezinárodní soutěže Hans Gabor Belvedere ve Vídni v roce 2003.

Angažmá v operním souboru Slezského divadla přijala v roce 2006 a diváci ji viděli například jako Donnu Elvíru v Donu Giovannim, cizí kněžnu v Rusalce, Paskalinu v Hrách o Marii, Dorotku ve Švandovi dudákovi nebo Minnii v muzikálu Hello Dolly. S manželem, který je rovněž sólistou opavské operní scény, a s dcerkou bydlí v Opavě.

Opavský baletní soubor začíná opět zvedat hlavu

„Mám štěstí, že jsem obklopený lidmi zapálenými pro balet, se kterými se výborně spolupracuje. Všechno je o penězích, ale budu usilovat o to, aby balet získal v budoucnu ve Slezském divadle znovu status samostatného souboru. Cena mě potěšila. Je zhodnocením mé dosavadní práce pro opavské divadlo a plastika Jany Chráskové je navíc kvalitní umělecké dílo,“ netajil Martin Tomsa uspokojení.

Po maturitě na ostravské konzervatoři v oboru klasický tanec-balet nastoupil do prvního angažmá v baletním souboru Národního divadla v Praze. V letech 1997–2003 byl tanečníkem v zájezdovém souboru Roberta Balogha a s baletními tituly Labutí jezero, Louskáček, Dáma s kaméliemi vystupoval v Německu, v Holandsku, v Belgii, ve Španělsku, ve Francii a v Itálii.

Rok 2001 – jako hostující sólista v Hiraku balet s baletním představením Sen noci svatojánské byl také v Japonsku. Byl členem taneční skupiny Spin a od r. 2003 vede baletní soubor Slezského divadla. Je také pedagogem pohybové výchovy na Církevní konzervatoři v Opavě a studentem pražské Akademie múzických umění v oboru choreografie.

Hostuje v zahraničí a účastní se seminářů pedagoga baletu pařížské Opery – Cyrila Atanasova. Je bezdětný a s manželkou, která tančí v baletním souboru ostravského Národního divadla Moravskoslezského, bydlí v Ostravě.