Projekt je určen převážně dětem s komunikačními problémy, dětem z neúplných či dysfunkčních rodin, dětem hendikepovaným, s potížemi s učením nebo chováním, ale i dětem rodičů, kteří jsou pracovně vytíženi a nemají na své potomky čas. Většinou se jedná o žáky základních škol ve věku od 6 do 15 let. „Děti mají buď problém s učitelem, nebo v kolektivu. Buď se jedná o dítě, které se projevuje agresivně vůči ostatním, nebo naopak je odstrkované a mimokolektiv. Často se u nich projevuje sklon k manipulaci. Do programu zapojujeme i děti, které jsou tělesně nebo lehce mentálně postižené. Každý musí ale do programu vstoupit dobrovolně,“ vysvětluje koordinátorka programu Alžběta Kubíčková.

Dobrovolníci, noví kamarádi dětí, se rekrutují převážně z řad studentů středních, vyšších odborných nebo vysokých škol. Pět P je programem jeden na jednoho. V praxi to znamená, že vždy jeden vyškolený dobrovolník se ujme jednoho dítěte a tráví s ním volný čas. Setkávají se jednou týdně na 2 až 3 hodiny po dobu alespoň jednoho školního roku. Pro dvojice pořádá centrum Elim zhruba jednou za dva měsíce společné akce (vánoční večírek, velikonoční besídka, květnový výlet do Hradce nad Moravicí, Dětský den).

„Program funguje od května loňského roku. Do června jsme měli prvních pět dvojic. Velmi rychle se to rozšířilo po základních školách a po roce už máme pětadvacet dvojic,“ vypočítává koordinátorka. „Jen dobrovolníků není nikdy dost, stále hledáme další. Potřebovali bychom hlavně více kluků, mezi dobrovolníky jsou jen asi čtyři a přitom děti zapojené do programu jsou obvykle kluci, kteří by potřebovali kamaráda kluka,“ doplňuje Alžběta Kubíčková.

Po roce existence programu Pět P proběhlo první hodnocení, které ukázalo, že tato aktivita má smysl. „Nejlepší výsledky jsme zaznamenali v oblasti zvýšení sebedůvěry, získání nových zájmů a zlepšení vztahů s vrstevníky,“ říká Alžběta Kubíčková a její slova potvrzuje i vyjádření rodičů autistického chlapce, který se do programu také zapojil: „Náš syn byl do programu Pět P přijat na naši žádost jako dítě s Aspergerovým syndromem( forma autismu). Toto onemocnění má řadu velmi zvláštních specifik a děti takto postižené mají problémy s udržením kontaktu s realitou a se schopností komunikovat. Práce s nimi vyžaduje značný cit a je pedagogicky náročná. Zhruba po roce trvání programu můžeme konstatovat, že se jedná o aktivitu velmi užitečnou i v práci s autistickým dítětem. Chlapec si svou kamarádku opravdu oblíbil a domníváme se, žemusetkání s ní pomáhají v odpoutání se od velmi těsné vazby na nejužší rodinu, v získání důvěry v další lidi. S její pomocí objevuje svět v novém kontextu.“ Opavský projekt Pět P podpořila také sbírka Pomozte dětem. Program Pět P je celostátní a má v České republice už desetiletou tradici. Funguje na dvou desítkách míst. Jeho vznik se však datuje o více než sto let dříve do amerického NewYorku.