Program začíná v 10 hodin a čekání na atraktivní pošťáky zkrátí malým i velkým divákům opavská trampská skupina Tarantule a práci s bičem předvede Jiří Martínek. Expresní pošta bude otevřená od 10 do 11.30 hodin.
Po dojezdu si koně i jezdci chvíli odpočinou a potom už poštmistr vloží odesílanou korespondenci se speciálním razítkem do tašek u sedel. Se slovy „Jeďte jako ďasi“ pošle aktéry Ponny Expressu po trase moravské severní větve do Suchdolu nad Odrou.
Tradice vznikla v Americe 19. století, kdy pro neustálou migraci obyvatel nebyla doručovací společnost schopna před zavedením železnice zajistit přepravu poštovních zásilek z východního na západní pobřeží dříve než do tří měsíců. Proto byla v roce 1860 zřízena expresní poštovní linka, spojující Divoký západ s východním civilizovaným světem.
Obstarávali ji osamělí jezdci na koních a trasu, vedoucí nebezpečnou pustinou s nepřátelsky naladěnými indiány, projížděli nejdříve za jedenáct a později už jen za neuvěřitelných osm až devět dní. Tašky s deseti až patnácti kilogramy pošty měli připevněné u sedla.
Po zavedení železnice tyto služby postupně zanikaly, ale tradice přetrvala a rozšířila se po světě.
Skupina nadšenců založila českou trasu Ponny Expressu
Mezi zeměmi, které se do Ponny Expressu postupně zapojily, bylo i Československo. Přes naši republiku byla v roce 1985 zajištěna východní trasa české větve v částech Stříbrná Lhota – Jihlava a moravská větev Jihlava - Suchdol nad Odrou.
Roku 1987 přibyla jižní větev Stříbrná Lhota - Vyšší Brod a v roce 1988 se připojilo Rakousko s hraničním přechodem Studánky, což znamenalo úpravu české jižní větve. Ve stejném roce vznikla západní větev Stříbrná Lhota - Hřensko, na kterou se v roce 1989 napojilo Německo.
Po připojení Slovenska byla moravská větev prodloužena ze Suchdolu nad Odrou na hraniční přechod Bumbálka. Když se připojilo Polsko, vznikla odbočka ze Suchdolu nad Odrou na hraniční přechod s Polskem v Opavě–Kateřinkách.
Všechny větve byly doplněny přívlastkem česká nebo moravská a od roku 2002 byla původní moravská větev rozdělena na moravskou západní větev, prodloužení ke slovenské hranici na moravskou východní větev a odbočení k polské hranici na moravskou severní větev.
Zajímavosti Ponny Expressu
Nejslavnějším jezdcem byl William Frederic Cody, který pro Ponny Express začal jezdit v patnácti letech. Později se pod jménem Buffalo Bill stal hrdinou mnoha dobrodružných povídek. Při svém evropském turné vystoupil v roce 1899 s programem, založeným na situacích Divokého západu, také na pražské Štvanici.
V Československu uskutečnil první jízdu v souvislosti s Ponny Expressem roku 1983 se zakládací listinou Stanislav Vodenka na koni Nawy Joy. Klasického Ponny Expressu v Československu se Vodenka jako první český jezdec zúčastnil 13. září 1985 a jízdou ze Stříbrné Lhoty u Mníšku pod Brdy do Suchdolu nad Odrou absolvoval první úsek čtyřsetkilometrové trasy.