Jak známo, bratři Lumiérové představili svůj kinematograf v Paříži v roce 1895. Málokdo by ale řekl, že první promítání filmů v Argentině se odehrálo už necelý rok poté. Okouzlení němými snímky je patrné i ve filmu Anténa režiséra Estebana Sapira.

Znalci snadno odhalí inspiraci německým expresionismem, konkrétně filmy Murnaua a Langa, i Meliésovými francouzskými hříčkami, nechybí ani Buňuelův surrealismus. Sapir ale stejně suveréně pracuje i s prvky latinskoamerického magického realismu a módního postmodernismu.

Zcela aktuální je pak Pan Tv ztělesňující sílu masmédií.Vznikla tak reflexivní alegorická pohádka, které absence zvuku vrací původní vizuální sílu obrazu, na níž současný divák už zapomíná. Vkládání titulků je nahrazeno jejich střihovým propojením s obrazem.

Projekt 100 nabízí jedinečnou možnost setkání s experimentálním filmem, který rozhodně není často k vidění v běžné distribuci. Experimentální ale určitě není v tomto případě synonymem k nudný a podivný, jeho kvality ocenili na prestižních festivalech v Rotterdamua Karlových Varech.

Další odkazy: ČSFD, IMDB