Co vás zlákalo k účasti na konkurzu?

I když jsem se rozhodl až na poslední chvíli, těsně před uzavřením přihlášek, výběrové řízení jsem bral jako výzvu a výzvy mám rád.

Pokud vím, tak opavské divadlo vám cizí nebylo.

Měl jsem tu čest s místním operním souborem několikrát spolupracovat a díky tomu jsem mohl poznat nejen zaměstnance divadla, ale i některá provozní úskalí. Mé předchozí zkušenosti byly rozhodně jedním z hlavních důvodů, proč jsem tuto výzvu přijal.

Líbí se mi budova divadla, jeho vnitřní atmosféra a lidé zapálení pro dobrou věc.

Přečtěte si také: Premiéry Chytračky s Carminou se podařily

Která provozní úskalí máte na mysli?

Za jednu ze svých priorit považuji zavedení dlouhodobého plánování, které divadlu podstatně komplikuje obsazování hostujících umělců. Mnoho z potenciálních hostů bývá vyblokováno nebo smluvně zavázáno s velkým předstihem.

Nejedná se jen o zpěváky, ale i o dirigenty, režiséry a výtvarníky. Protože bych rád oslovil několik zajímavých osobností, je pro mě v tuto chvíli dlouhodobý plán v popředí mých současných aktivit.

Spadá do vašeho plánování i výběr titulů?

Všechno souvisí se vším. V příští sezoně bychom rádi uvedli podle mého názoru velmi pestrou paletu titulů, ze které si budou mít diváci možnost vybrat podle své chuti. Věřím, že si každý přijde na své. V tuto chvíli právě vrcholí přípravy, takže ještě nebudu nic prozrazovat.

To vyžaduje čas. Jste si jistý, že ho budete mít?

Věřím, že během svého určeného funkčního období dostanu příležitost uvést operní soubor do ještě širšího diváckého povědomí, protože si to zaslouží. Představu už mám, ale musím ji přizpůsobit realitě.

Město vynakládá na financování divadla maximum svých prostředků, a je tedy třeba zacházet se stávajícím finančním zázemím co nejefektivněji, ale zároveň hledat další zdroje financování, abychom se mohli přiblížit i současným inscenačním trendům.

Věřím, že s panem ředitelem se nám podaří tento důležitý krok uskutečnit. Jsem velmi rád za svůj „lichohlasý" pracovní tým, který při svém počtu umožňuje co nejobjektivnější rozhodnutí. Na jaře musím ještě splnit několik svých dlouhodobě naplánovaných závazků, ale od nové sezony už budu v Opavě trávit většinu času.

Podívejte se: Právě jsme se narodili

Jste dítě velkoměsta. Zvyknete si na životní styl menšího města?

V tom problém nevidím, nejsem pragocentrik. Opava má v komorním provedení také řadu půvabů i zvláštností a zajímavou historii města i jeho okolí. Pár přátel jsem si tu už také našel a jsem za ně rád.

Jak jste na tom s dosud nesplněnými sny?

Na světě existuje dost míst, kam bych se chtěl podívat nebo vrátit. V současnosti je mým snem dobře uchopit opavskou operu a doufám, že nezůstane jen u snu.

Vraťme se do reality. Máte nějaké zlozvyky? A pokud ano, bojujete s nimi, nebo si je hýčkáte?

Otázka zní, kde zlozvyk začíná a kde končí. Hodně pracuji, a to mi bere čas na další koníčky. Když se náhodou někdy zastavím, rád čtu, mám bohatou audiotéku i filmotéku – zkrátka miluji příběhy. Rád bych se naučil zvolnit tempo, ale rozhodně to neznamená, že jsem do opavského divadla přišel právě s tímto záměrem.

Lubor Cukr se narodil v Praze roku 1974. Profesní dráhu začínal jako herec v muzikálech a pokračoval na postu pomocného režiséra ve Státní opeře Praha. Od roku 2013 přešel do vedení její umělecké správy a potom přešel na „volnou režisérskou nohu".

Pedagogicky spolupracuje s pardubickou konzervatoří a s Hudební akademií Praha. Bydlí v Praze, má rád procházky a příběhy. Ve Slezském divadle dosud režíroval tituly Titus, Čert a Káča, Evžen Oněgin, Sedlák kavalír a Chytračka.

Přečtěte si také: Kamil Schaumann: Vodu pijte v pokojové teplotě