Koncert v kravařském Buly centru začíná ve 20.30. Byť se v současnosti Tafrob už freestyle battlu nevěnuje, je neoficiálním králem této disciplíny u nás. V soubojích jeden na jednoho téměř neměl a možná stále nemá konkurenci. Soutěž ve freestyle battlu je vypsána i v Kravařích.

Tafrob se společně s námi ohlédl za svou freestylovou kariérou. „V kostce jde o to vymyslet rýmy a zesměšnit jimi protivníka na pódiu,“ prozradil na úvod Tafrob, jehož například proslavila kontroverzní a velice oblíbená skladba Nuda v Brně.

Má freestyle battle nějaká konkrétní pravidla? Někdy se výsledek pozná hned, ale jak se postupuje při soubojích, které jsou vyrovnané? Existuje třeba něco jako porota?

Většinou má jeden hlas publikum a potom rozhoduje odborná porota. Ale jde o to, jak se rozhodne konkrétní pořadatel. Žádný konkrétní etalon neexistuje.

Jak je to s výběrem soupeřů? Funguje to tak, že jste na souboj někým vyzván až přímo na místě, nebo jsou i případy, kdy se s vámi soupeř, s nímž se utkáte na konkrétní akci, dopředu domluví?

Soupeři se většinou přihlašují do konkrétní soutěže a na místě rozhodují třeba losy, kdo s kým začne, a pak se většinou vyřazuje klasickým pavoukem. Ale jak jsem již uvedl, pravidla se liší akce od akce. Můžete si klidně zabattlovat s někým u baru nebo na záchodech.

Dá se říci, odkdy se freestyle battlu věnujete? Můžete prozradit i svůj recept na úspěch v této, alespoň z mého pohledu, velice náročné disciplíně?

Freestyle jsem se zabýval vlastně od začátku svých rapových pokusů, protože si myslím, že by jej měl zvládnout každý MC, ale battlovat jsem začal a zároveň se ''proslavil'' až na mejdanech Hip Hop Foundation v Praze. Pak už jsem se účastnil mnoha různých contestů, některé (většinou) vyhrál a jiné třeba ne.

Jak je složité během chvilky dát dohromady text, kterým protivníka položíte na lopatky? Nejdůležitějším aspektem úspěchu musí být schopnost určité improvizace. Souhlasíte?

Samozřejmě je to, a má to být, hlavně o improvizaci, pohotovosti, vtipu, slovní zásobě a tak dále. Osobně od malička hodně čtu knihy, to mi určitě taky pomohlo. V neposlední řadě i talent a trénink hrají obrovskou roli.

Vzpomínáte si na největší souboj své kariéry?

Pokud bychom brali finanční odměnu, tak to byly asi akce v Praze (bývalé Face2Face) Rap Figur, kde byla odměnou částka 100 000 korun. Bohužel tehdy si penízky odnesl Marpo.

Myslíte si, že pro rapera je skoro až podmínkou si projít těmito freestyle battly, předtím než se třeba pustí do vlastní tvorby? Jestli je úspěch v battlech jakýmsi mezistupněm v jeho vývoji?

To si nemyslím, jen jak jsem již psal, freestyle by měl zvládnout každý MC. Ovšem pravidlo to není a někdy to bývá i tak, že kvalitní freestyle MC potom ve studiu a u psaní textů není tak úspěšný.

Co návštěvníci mohou od vašeho koncertu očekávat? Zazní takové pecky jako Nuda v Brně či Chtěl jsem mít?

Bude to precizně secvičené vystoupení s mým DJ Maztahem, takže zazní největší pecky, které na koncertech fungují. Ujíždíme si na tom to mít perfektně sehrané v rámci konceptu MC+DJ a tak to má být!

Co vy a Kravaře, respektive opavský a hlučínský region? Patří z vašeho pohledu vystoupení v této oblasti k oblíbeným?

Na severu Moravy hraji rád, skoro vždy je super „atmo“. Ať už v Ostravě, Frýdku nebo jinde. Uvidíme, jak to bude v Kravařích.

Je ve Slezsku nějaký konkurent, kterého v rámci freestyle battlu respektujete? V minulosti zde byl v tomto oboru poměrně vyhlášený například G-Money z Ostravy, ale dalších jmen by se možná našlo vícero.

G-Money je moje generace, která tady freestyle rozjížděla, takže ho znám, ale dnešní krev už neznám a nesleduji. Ze starších jsem uznával Apoku a PanaChalana z Brna, Delika, Supu a další ze Slovenska (které bylo na freestyle MCs vždy bohatší než my), z další generace Rest, Strapo a z nejmladších třeba Maniak, Sweet, nebo Arp.

Petr Dušek