Už jen do neděle potrvají současné výstavy v Domě umění. V Kabinetu fotografie jsou k vidění typografické návrhy a plakáty Otakara Karlase, v hlavních prostorách můžete zhlédnout tvorbu studentů Akademie výtvarných umění v Praze a atrium nabízí instalaci studentů ateliéru malba II Institutu pro umělecká studia Ostravské univerzity. Výtvarná práce Otakara Karlase je založena na písmu; vyznačuje se respektem a vědomým navázáním na tradici české typografie. Styl jeho práce je přesně promyšlený, úsporný, neokázalý. Jeho realizace jsou soustředěnou prací s několika prvky (sémantická hra slovního a typografického vyjádření, uměřená kontrastní barevnost grafických ploch). Navrhl řadu typografických plakátů výstavních, divadelních i autorských filmových. Graficky upravil knihy pro nakladatelství Albatros, Český spisovatel, Kant, Mladá fronta, Olympia, Paseka, Petrov, Portál, Prostor, Sursum, Zvon a množství výstavních katalogů. Navrhuje autorské knižní vazby a značky. V letech 1991 – 92 se podílel na řešení grafického designu československého pavilonu EXPO ’92 v Seville.

S Františkem Štormem spolupracoval na digitalizaci Preissigovy antikvy z roku 1925 a knižních písem Johna Baskervilla a Justuse Ericha Walbauma. Je členem Typo- Design Clubu od roku 1996. „Ve svých typografických realizacích klade na prvém místě důraz na harmonickou, nekonfliktní komunikaci, bez zbytečných útoků na oči čtenáře. Jeho pracovní postup není samoúčelný, má vnitřní logiku. Ať se jedná o samostatné slovní sdělení nebo o spojení obrazových prvků – a tím myslím i fotografii – s textem, vždy staví na logických vztazích jednotlivých elementů, a to jak v ploše, tak i u knihy v prostoru a čase. Otakar Karlas je ve svém oboru léta respektovaným praktikem, ale i teoreticky velmi vzdělaným tvůrcem,“ říká o Karlasovi Jan Solpera.

V atriu Domu umění vystavují studenti ateliéru malba II Institutu pro umělecká studia v Ostravě. Jejich instalace nese název Partyum. „Název Partyum může asociovat umění, či přesněji umění v atriu, a také party či přesněji uměleckou party nebo nejpřesněji uměleckou party v atriu a také je to ještě docela něco jiného, nového, jako to nové, v co se proměnil prostor atria Domu umění, kde poslední dva roky probíhají instalace studentů vysokých výtvarných škol,“ komentuje výstavu ředitel Domu umění Martin Klimeš. Studenti ateliéru malba II Institutu pro umělecká studia v Ostravě pod vedením Františka Kowolowského pomocí odpadového materiálu – použitých lepenkových krabic a barevných umělohmotných lepicích pásek – zaslepili novodobá okna v atriu.

„Chtěli tak reagovat na specifickou estetiku 70. let (hliníkové rámy modernistických oken, podhledový surový beton atd.) a na význam a funkci někdejší rajské zahrady a křížové chodby,“ vysvětluje Martin Klimeš. „A reakce studentů je po výtce humorná, ironická, svébytná, ale i respektující. V chodbě z šera oken prozařuje z mezer mezi krabicemi barevné světlo, které vytváří opticky velmi atraktivní kompozici, a navzdory pokleslému použitému materiálu je vytvořená atmosféra velmi sakrální a meditativní… určitě si vzpomeneme na Corbusierovu práci se světlem v kapli v Ron Champ! Pohled z vnitřku atria je zcela jiný, připomíná plakátovací plochy, jakýsi velkolepý pop– art s citacemi z tvorby zakladatelů geometrické abstrakce, například Kazimira Maleviče, Pieta Mondriana a dalších.“

Trojici výstav uzavírá tvorba jedenácti studentů ateliéru kresby Akademie výtvarných umění v Praze a jejich dvou pedagogů. Příznačný název 11+2 představuje různorodé práce těchto autorů: Natálie Akovanceva, Nikola Čulík, Petr Fousek, Jakub Hubálek, Jakub Janovský, Katarína Lászlová, Jan Mráz, Jan Padyšák, Dana Sahánkova, Viktor Svatoš, Martin Šilhan + Jitka Svobodová a Jiří Petrbok. Po skončení těchto výstav se městská galerie na dva týdny uzavře, aby v úterý 17. července zahájila nové výstavy. Prostory o prázdninách zaplní fotografie Jindřicha Štreita a ukázky z mladé litevské fotografie.