Antonioniho Zvětšenina: velikost i hranice umění filmu

Opava - Pravděpodobně nejslavnější snímek období let šedesátých. Po premiéře v New Yorku, která se uskutečnila na sklonku roku 1966, následovala Zlatá palma na festivalu v Cannes 1967 a v témže roce také dvě sošky Oscar.

3.1.2008

V hlavní roli jednoho z nejprofilovějších filmových snímků šedesátých let zazářil David Hemmings. Foto: Archiv

FILMOVÁ RECENZE

Italskému režisérovi a scenáristovi Michelangelu Antonionimu se filmem Zvětšenina (1966) podařilo za pomoci dalších uměleckých druhů vytvořit komplikované podobenství skutečnosti, kterou nelze zachytit lidskými smysly. Antonioniho filmařské počátky jsou spojeny s rodnou Itálií. Díla, jež zde vznikala, se svou poetikou přiblížila tendencím neorealismu. Nicméně mladého a nadšeného režiséra lákala touha po svobodě. Londýn, který si prozřetelně v první polovině šedesátých let vybral jako místo emigrace, byl v daném období vnímán jako Paříž let dvacátých a třicátých. Metropole, v níž vládla avantgarda, jež se stala centrem evropského hnutí hippie, směru pop artu, byla nadto spojována s boomem, jejž zaznamenalo umění fotografie, móda i marihuana.

Londýnská bohéma šedesátých let

A do tohoto bohémského světa je situován příběh, jehož hlavním hrdinou je fotograf Thomas (David Hemmings). Jeho postavě Antonioni vtiskl stěžejní aspekty charakteristické pro novou generaci. Thomas je bohatým a úspěšným umělcem, jemuž lichotí přízeň žen, které s potěšením odmítá. V centru Londýna se prohání rolls-roycem, ač ve svém ateliéru dominantní osobnost, jejímuž vlivu bez zábran podléhají skutečné i potenciální modelky, v exteriérech je spíše člověkem introvertním. Mužem, který z povzdálí sleduje životy cizích lidí, tajně narušuje jejich intimitu, aby ji zachytil na svých snímcích.

Hemmings pouze prostřednictvím hry očí dokázal zachytit charakter postavy, jíž ztvárnil. Jeho Thomas je fotografem prahnoucím po zachycení jedinečnosti, prostředí nuzného i toho, které v sobě skrývá komerci a okázalost. Avšak skutečná realita zůstává jeho očích skryta. Ne tak jeho objektivu. Dopolední procházka do parku, v němž jej zaujme mladá žena a starší muž. Žena se Thomase z nevysvětlitelných důvodů zděsí.

Fotograf, nositel racionálního myšlení, které je současně vyvažováno intuicí, pod jejím vlivem stále znovu a znovu mačká spoušť v touze zachytit co nejvěrněji život. Hrůza ženy jen rozdmýchává Thomasovu zvědavost, směřující až k odhalení vraždy.

Fascinace obrazem

Antonioni v kompozici díla vycházel z principů několika druhů umění. Snímek vznikl na základě literární předlohy, novely Las Baba del Diablo argentického spisovatele Julia Cortázara. Je-li dílo vnímáno jako celek, prolíná se v něm film s fotografií. S těmito dvěma uměleckými druhy je zacházeno v souladu s časovými rovinami. Zatímco film je spojován s přítomností, fotografie jako prostředek retrospektivy následně ovlivňuje přítomný děj, tedy film.

Antonioniho snímek je dílem, v němž je do popředí vyzdvižena fascinace obrazem a jeho klamnou opravdovostí. Zvětšeniny fotografií v samotném počátku nabízí pouze prchavou jasnost, která se vzápětí vytrácí, aby byla nahrazena zobrazením skutečnosti, na první pohled neviditelné. Thomas v závěru uznává nemožnost reálného pozorování ve chvíli, kdy mu mim hodí imaginární tenisový míček, vracímuho zpátky.

Zvětšeninu lze vnímat jako snímek, v němž je divákovi nabízena řada otázek, na které ovšem nedostává žádné odpovědi – v souvislosti s tajemnou vraždou, identitou ženy i staršího muže či při závěrečném pantomimickém tenisovém turnaji. Thomasův pohled nasvědčující tomu, že se zaobírá vnitřní myšlenkou. Myšlenkou, která může být úzkostná stejně jako zklidňující. Recenze byla napsána na základě zhlédnutí snímku v opavském filmovém klubu.