Takže lidé, kteří se na ta místa dívají a starají se o zeleň, se mají dívat na auta někoho, kdo se přistěhuje do bytů na střechách paneláků, nemají k místu žádný vztah, jen ten, že tam potřebují zaparkovat svá auta, aby je měli přímo pod nosem.

Už teď parkují na pěší cestě k panelákům na místě, kde někdo zničil stromy a už je nikdo nevysadil zpátky. Přitom parkoviště je u hřbitova a většinou zeje prázdnotou.

Bytové domy Na Tylovách byly postaveny pro obyvatele, jejichž domy byly zbourány kvůli průtahu silnice obcí, která spolu s paneláky nenávratně poškodila Hradec, pro některé z nich bylo užívání dosavadních bytů zrušeno z důvodů změn majitele domů, kdy se obecní domy rozprodávaly komunistickým bossům.

Byly to tedy spíše sociální byty pro obyvatele, kteří neměli auta. Podle dostupných informací povolení vyhrazeného parkoviště panu Hendrychovi bylo podmíněno povolením nástavby jeho domu. Ta byla podmíněna „změnou“ urbanismu daného místa. Už to je chyba, že by se urbanismus města měl měnil podle požadavků jednoho obyvatele a jeho podnikatelských nápadů.

Navíc jeho neomalený podnikatelský zájem narůstá ještě o požadavek odkoupení půd ostatních domů za směšnou částku. Žádná částka, ani zvýšená řádově o jednu nulu, nezmění nic na zhoršení životního prostředí pro všechny obyvatele. Zatím je pro nové mladé obyvatele možná důležité parkovat, ale v budoucnu budou i oni mít děti.

Místo volného prostranství před domy a pískovišť tam ale najdou parkoviště. A těm se budou vyhýbat i ti starší lidé. Třeba se zazdí i zadní vchody a bude se chodit z hlavní ulice, protože parkoviště je důležitější. Každý strom a každé místo mají svou hodnotu.

Možná, že někdo za to zaplatí. Kolik? Dá se vyčíslit? Jeden vyrostlý strom stojí 500 000 Kč? Zkažený kus místa 10 milionů? I to je málo, má-li se to vyměnit za parkoviště. Před okny jsou přece z mnoha důvodů (ekologické, estetické, místo her pro děti, záhonky místních obyvatel…) lepší stromy a trávník než auta.

Ve vesničkách, kde nic nejezdí, mají auta logiku. Z Hradce mimochodem vlak jezdí každou hodinu. A jsou tu ještě autobusy. Tady je to v tom množství aut snad jen přebytek peněz. Nebo nedostatek fantazie? Je to opravdu požadavek obyvatel Na Tylovách, nebo se jen na úkor nás všech jen někdo „mocný“ příliš roztahuje?

Kurt Gebauer, sochař a rodák z Hradce nad Moravicí

Názory čtenářů zveřejněné v rubrice Čtenář má slovo nemusí vyjadřovat stanovisko redakce. Ta si vyhrazuje právo krátit či odmítnout příliš dlouhé příspěvky.