Zatímco se obyvatelé Štěpánkovic připravovali na taneční zábavu se skupinou Pohoda, která měla v sobotu ukončit slavnosti Dne obce, na tréninkové fotbalové ploše za obcí se málem odehrála tragédie.

Ve čtvrt na osm večer oznámila operátorka Rychlé záchranné služby opavským policistům, že jejich sanitní vozidlo právě vyjelo k fotbalovému hřišti do Štěpánkovic, kde mělo dojít k pádu paraglidu a zranění jeho pilota,“ popsal první informaci o nehodě tiskový mluvčí opavských policistů René Černohorský.

Na místo tedy vyjeli i policisté z Kravař. Ti hned na místě vyzpovídali jediného svědka celé události, místního třicetiletého muže. Ten uvedl, že pilot chtěl přistát na tréninkovém fotbalovém hřišti, ale během přistávacího manévru došlo s největší pravděpodobností k technické závadě na stroji a pilot i s padákem se zřítil z výšky asi patnácti metrů.

Podle svědkových informací přistával paraglidie s vypnutým motorem jen volným klouzáním, ale v rozhodujícím momentu vypadlo pilotovi z ruky pravé madlo řízení. Pilot se ještě pokusil nastartovat, a zabránit tak pádu, ale přitom zatáhl za levé řízení, celá sestava se dostala do neovladatelné rotace a padla na zem.

„Šestačtyřicetiletý pilot z Kobeřic dopadl na nohy a rám krosny. V době nehody foukal vítr o rychlosti tři až čtyři metry za vteřinu a v místě nebyly turbulence. Cizí zavinění na pádu pilota tedy zjištěno nebylo,“ uvedl ještě Černohorský s tím, že sanita záchranářů jej po základním ošetření odvezla na chirurgické oddělení Slezské nemocnice v Opavě k dalšímu vyšetření.

Policie se ale také zajímala, zda pilot nebyl během nehody pod vlivem alkoholu. „Dechová zkouška nebyla provedena vzhledem k jeho zranění a byl u něj nařízen odběr krve v opavské nemocnici,“ doplnil Černohorský.

Na místo nehody se dostavil také inspektor provozu Letecké amatérské asociace České republiky (LAA), který provedl šetření na místě pádu a rovněž nutnou prohlídku motorového padákového kluzáku a motorové krosny. Případ je nadále v jeho šetření. Po jeho ukončení bude inspektorem kravařským policistům zaslána závěrečná zpráva.

Podle prvotních informací zraněný muž vlastní platné pilotní oprávnění. To znamená, že prošel povinným školením v některé z leteckých škol. Aby mohl pilot s paraglidem létat, musí absolvovat nejen řádný letecký výcvik, který obsahuje pozemní přípravu, kdy se seznámí s padákem a jeho obsluhou, teoretickou přípravu, kde pozná například zákonitosti aerodynamiky nebo meteorologie, ale hlavně projde praktickou leteckou částí s instruktorem.

„To vše je zakončeno zkouškou před komisařem, který mu následně vydá letecký průkaz. Samozřejmostí je ale i pojištění a technické oprávnění soupravy,“ zdůraznil Aleš Holásek, jeden z aktivních opavských pilotů paraglidu.

Zraněný paraglidista je zatím na traumatologii Slezské nemocnice v Opavě. „Pacient je u nás stále hospitalizován. Během nehody utrpěl těžké poranění v oblasti páteře,“ řekl k věci mluvčí Slezské nemocnice Daniel Svoboda s tím, že jeho léčení se odhaduje na tři měsíce.

Lidé ze vzduchu prostě padají. V myslích obyvatel Starých Oldřůvek je tragický následující případ: „V dubnu roku 2008 zde havaroval pilot ultralehkého letounu Eurostar EV97 a v něm zemřel jak pilot, tak jeho spolucestující - pětapadesátiletý muž ze Slatiny a třiapadesátiletý muž z Chocně tehdy uhořeli ve stroji, který zůstal zaklíněn do stromového porostu,“ vzpomínal tiskový mluvčí opavských policistů René Černohorský na asi nejtragičtější nehodu civilního letadla na Opavsku.

Pamětníci také možná vzpomenou na červenec roku 1983, kdy se nedaleko Hradce nad Moravicí zřítila vojenská stíhačka MiG 21 a v jejích troskách zahynuli oba piloti z mošnovského letiště. Dnes tuto tragedii připomíná malý pomníček na místě pádu letadla.