Jak vysoko stavíte vítězství v MME ve své sportovní kariéře?

Když se ohlédnu za svými dosavadními výsledky, myslím si, že je to zatím můj největší úspěch. Zejména kvůli tomu, kolik úsilí mě to stálo. Když jsme s kamarády v zimě přemýšleli, co za závody budeme jezdit tuto sezonu, napadlo nás spojit příjemné s užitečným.

To znamená cestování a závodění. MME byl svou skladbou závodů ideálním podnikem. Společně s Ondrou Kavanem jsme celý tento seriál objeli a teď už můžu říct, že to bylo skvělé rozhodnutí.

Pojďme ale na začátek, co vy a cyklistika?

Už je to nějaký ten pátek, co na kole jezdím. Začínal jsem ale relativně pozdě. Svůj první závod jsem jel někdy v šestnácti. Bylo to v Opavě na Sádrovně, kde se jezdily podniky tehdy velmi oblíbeného seriálu SME Cup. Půjčil jsem si od taťky horské kolo, které jsem ještě večer před závodem spravoval.

Ráno jsem se postavil na start a po prvních metrech se nestačil divit, jak jsou všichni strašně rychlí. Už po prvních kilometrech jsem byl celkem s přehledem poslední. Navíc se mi asi v polovině závodu to opravované kolo rozpadlo. Takže jsem se do cíle ani nedostal. Tehdy mi rodiče koupili první lepší kolo a pak už to šlo ráz na ráz.

Česká republika již řadu let patří k mekkám cyklistiky a její popularita je stále na vzestupu. Jak těžké je prosadit se v takové konkurenci?

Máte pravdu, u nás na kole jezdí téměř každý a díky úspěchům našich skvělých reprezentantů je o cyklistiku jako takovou velký zájem. Současně se zájmem o cyklistiku taky roste i konkurence, přes sezonu se jezdí nespočet závodů v různých disciplínách a tak stoupá i počet dobrých závodníků.

Dneska rozhodně není jednoduché se v takové konkurenci prosadit. Závody se jezdí rok od roku rychleji, tréninky jsou čím dál více propracovanější a materiál víc a víc kvalitní. Když chce být někdo lepší než ostatní, tak pro to musí něco udělat. Konkurence tě tak pořád nutí na sobě pracovat.

Jste stále ryzí amatér. Jak lze skloubit práci a trénink?

Jsem sice amatér, ale mám oproti úplným amatérským závodníkům výhodu v materiálním zabezpečení. Díky firmě Bikestyle.cz mám na sezónu zapůjčené opravdu kvalitní horské kolo. A to je velká pomoc, které si opravdu vážím.

A skloubení práce a tréninku? Když jsem končil na vysoké škole a nastupoval do práce, moc jsem nevěřil, že na kole budu jezdit líp než na škole, kde byl na kolo opravdu čas. Ale když se člověk rozhlédne kolem sebe, tak vidí, že skloubit trénink s prací jde.

Naštěstí mám práci s pružnou pracovní dobou a dobrým pracovním kolektivem, který mi fandí. Takže na trénink můžu vyjet třeba už i ve tři odpoledne. Někdy to však není úplně ideální, hlavně přes zimu, kdy se venku brzy stmívá a na kolo to moc není. V zimním období tak trénuju kolem patnáctikrát za týden a přes sezonu tak v průměru o pět více.

Viděl jsem vás také na startu závodů v triatlonu a zimním triatlonu (v zimním nahrazuje plavání běh na lyžích pozn. redakce). Plánujete přesedlat nebo je to spíše zpestření tréninku?

Zimní triatlon organizuje moje sestřenice s přáteli a vždycky se na něj těším. Potkáváme se tam cyklisté s triatlonisty a je to kromě pořádného fyzického výkonu taky skvělá zábava. Beru tento zimní závod hlavně jako příjemné zpestření tréninku a taky informaci o mé aktuální fyzické kondici.

Ale že bych se chystal přesedlat? To asi ne. Musel bych se naučit pořádně běhat a to v mém věku už bude asi dost velký problém.Klasický triatlon jsem zkusil jen jednou z hecu a poté, co jsem se málem utopil, mi to stačilo.

Sezona končí, co plánujete na příští sezonu?

Letos byla sezona opravdu náročná a už se na posezonní odpočinek docela těším. Díky vítězství v MME mi bylo pořadatelem přislíbeno startovné na TransAlp. Což je jeden z nejtěžších etapových závodů dvojic v Evropě.

Nějaká další výzva?

Výzva je díky slíbené výhře v MME již zmíněný TransAlp. Hodně by mě lákalo jezdit opravdu velké etapové závody ve světě. Jako jsou např. Cape Epic, Crocodille Trophy nebo již zmíněný TransAlp. Ale všechny jsou ohromně finančně nákladné, bez dobrého sponzora se obyčejný člověk asi jen tak ně nepodívá.

Martin Kardaš