Pohyb je pro naše tělo velmi důležitý, měl by být součástí našeho každodenního života, což není v této době úplnou samozřejmostí. Studenti prosedí téměř celý den před obrazovkou počítače, a to neprospívá lidskému tělu, které pro tak dlouhé sezení nebylo fyziologicky uzpůsobeno.

„Jako fyzioterapeut dlouhodobě vnímám potřebu aktivního zapojení pohybu a nutnost získání správných pohybových návyků pro celý život. A to jak u svých klientů, kterými jsou často děti, tak i u dospívajících v období, kdy se jejich tělo překotně vyvíjí,“ říká fyzioterapeutka Ivana Urbančíková, která se na projektu podílí spolu se svými kolegy Kateřinou Pavelkovou a Štěpánem Křístkem.  

Díky zkušenostem s natáčením videí pro klienty fyzioterapeutické ambulance v době první vlny epidemie nebylo zrealizování tohoto projektu tolik náročné. „Díky těmto zkušenostem a technickému zázemí, které se nám spolu s manželem podařilo v uplynulých měsících vybudovat, jsme nyní schopni nabídnout video lekce cvičení všem školám pro jejich žáky a studenty,“ komentuje fyzioterapeutka, která se oborem zabývá od roku 1999, kdy začala studovat na Univerzitě Palackého v Olomouci.

Obsahem projektu je celkem deset video lekcí, které se zabývají základy. „V každé třicetiminutové lekci projdeme od zahřátí v úvodu, přes protažení, až k vysvětlení základní pozice, na kterou se v dané lekci zaměřujeme,“ říká s tím, že se každá lekce zaměřuje na jinou základní vývojovou pozici. „V první lekci se takto zaměřujeme na brániční dýchání a potřebu jej aktivně zapojovat ve všech následujících cvicích. Postupně takto vysvětlíme pozice, vycházející z různých fyzioterapeutických přístupů a metodik,“ dodala.

Slezské gymnazium se podílelo na jedinečném projektuZdroj: Foto: Fyzioproskoly.cz

Na internetu můžeme v dnešní době najít spoustu různých videí zabývajících se cvičením, ale tento kurz je jedinečný. „Celý kurz je koncipován jako úvodní představení fyziologických pozic a cviků. Zásadním rozdílem oproti různým jiným formám cvičení, dostupných na internetu, je zaměření na posílení základních stavebních kamenů zdravého pohybu, hlubokého stabilizačního systému, správného dýchání a celkového vnímání vlastního těla,“ vysvětluje.

Projekt se těší velkému zájmu jak mezi studenty, tak i na internetu. „Po deseti dnech spuštění projektu Fyziproskoly.cz a našeho YouTube kanálu, kde je všem volně k dispozici ukázkové video lekce, jsme zaznamenali již přes dva tisíce přehrání a čísla každým dnem rostou,“ doplňuje s tím, že se školy o projektu postupně dozvídají a zapojují se do něj.

Inspirací ke vzniku tohoto projektu bylo především vedení a učitelé Slezského gymnázia v Opavě.

„Lekce natáčené pro naše klienty se díky známosti dostaly k vedení a vyučujícím Slezského gymnázia a na jejich základě nás gymnázium oslovilo s výzvou k natočení první lekce přímo pro studenty. Takto celý projekt Fyzioproskoly.cz vznikl,“ dodává ke konci Ivana Urbančíková. Již nyní se společně s gymnáziem domlouvají na další společné spolupráci. Projekt by měl být v podobě přednášky pro vyučující z opavských středních škol na téma zapojení fyzioterapeutického pohledu na cvičení do výuky.