Cena jí byla předána při udílení Zlatého volantu. Tento vynikající výsledek Tereza ještě podpořila 5. místem v anketě Zlatý volant – Motokáry, 2. místem ve stejné kategorii její mladší bratr Zdeněk a 3. místem Jan Midrla, rovněž pocházející z Opavy.

Kariéra začíná

„Moje začátky v automobilovém sportu se datují od roku 1999, kdy jsem začala závodit v motokárách Comer 60. Začátky jsou vždycky těžké a ani pro mne prví sezona lehká nebyla,“ říká sama Tereza Grómanová, dnes také studentka ostravské VŠB, Ekonomické fakulty.

Hned následující rok se ale stal oním zlomovým. Tereze se podařilo několikrát vyhrát měřený trénink a do závodu startovala z Pole positione. Ve třídě Comer 80 mezi samými kluky si vyjela místo v Top 5 a byla nominována na cenu Elišky Junkové.

Další dvě sezony znamenaly posun do vyšší kategorie ICA-Junior, a hlavně nabírání nových zkušeností a závodnických dovedností. To se zúročilo celkovým 6. místem v roce 2003.

„Sezona 2004 byla pro mě přímo fantastická. V silnější kategorii ICA od patnácti let jsem se stala vicemistryní ČR a vicemistryní Středoevropské zóny. Za tyto vynikající výsledky jsem byla poctěna předáním ceny Středoevropské zóny ve Slovinské Lublani ve třídě ICA, kde mi cenu předával sám prezident FIA Max Mosley,“ říká Tereza, která v dalším roce získala i národní bronz.

Formule mne neuchvátily

Dalším zlomem byl rok 2006. Přesedlala jsem do kategorie Národní Formule 1400 – Van Dimen. Na autodromu v Brně na cílové rovince jsem jezdila rychlostí přes dvě stě kilometrů v hodině. Bylo mi patnáct, byla jsem nejmladší závodnicí v těchto vozidlech v celé historii českého automobilového sportu,“ popisuje Tereza své další sportovní kroky.

Ve formuli se sice Tereze docela dařilo, ale magické motokáry byly pro ni silnějším lákadlem. „Závodění ve formulích mě však nenaplňovalo coby závodnici pro nízkou účast závodníků a v roce 2007 jsem se rozhodla věnovat jen motokárám na evropské a světové úrovni.

Zde byla konkurence o poznaní větší – závodů se zúčastňovalo v průměru 70 – 90 pilotů v jednotlivých kategoriích. V roce 2008 vyhrála kvalifikaci na mistrovství Evropy v Portugalsku. Tam se celkově umístila na 45. místě z 90 pilotů. Své štěstí pokoušela i na mistrovství světa, kde dojela čtyřicátá, nejlepší z žen vůbec.

Jako jediná žena v celé světové historii třídy SKF a KF1, kam přestoupila v loňské sezoně, se neztratila ani mezi dospělými a dravými muži. Jela celý seriál WSK a dojela si pro celkové 26. místo.

„Také jsem odjela tři závody mistrovství Evropy. Celkově jsem se umístila na 10. místě. Na závěr sezony se jako třešnička na dortu jelo mistrovství světa v Macau v Číně. V dešti před televizními kamerami jsem dojela čtyřiadvacátá, a byla tak nejlepší ženou na světě,“ vzpomíná Tereza.

Terezu na závodech doprovází také její bratr Zdeněk, který také během své kariéry za volantem posbíral řadu ocenění, a plně si tak letošní druhé místo ankety Zlatý volant zasloužil.