K Památníku bratří Strnadlů se sjelo více než třicet majitelů historických motocyklů, aby se zúčastnili premiérového ročníku Veteran cross country Trojanovice, který tam uspořádal Classic motor sport club Frýdek-Místek.

Na účastníky čekala řada zkoušek od rychlostních přes dovednostní až po ty, které prověřily kvalitu strojů. „U všeho se bude počítat čas a každá sekunda navíc bude jeden trestný bod. Takže těch bodů bude mít každý z vás plný pytel. Ale vůbec není vyloučeno, že ten, kdo bude mít třeba pět set trestných bodů, bude celkovým vítězem,“ nastínil mimo jiné v úvodu Werner Knab z pořádajícího frýdecko-místeckého Classic sport clubu.

Trojanovice si jako místo závodu organizátoři vybrali údajně pro jejich přívětivost, krásu, a také minulost. „Je ještě pár žijících pamětníků, kteří tady kdysi soutěžili na populární mezinárodní motocyklové soutěži Šestidenní, navíc je to kouzelná oblast a mají tady výborného starostu, který je této akci nakloněn,“ upřesnil důvody Knab.

Celkově se organizátorům přihlásilo 46 majitelů motocyklových veteránů, ale řadu z nich odradilo počasí, které ještě několik hodin před zahájením bylo velmi nepříznivé. „Nakonec se sjelo čtyřiatřicet účastníků. Přijeli například z Holešova, Opavy, Vítkova, Českého Těšína, Zašové či Zubří. Hlavně jsme kladli důraz na to, aby účastníci měli srdečný vztah k prostředí a historii motocyklových závodů. Na to, že to je první ročník, myslím, můžeme být spokojeni,“ pochvaloval si Knab a poznamenal, že řada jezdců na závod přivezla skutečné motocyklové skvosty, které určitě jen tak z garáží nevytahují.

K vidění tak byl například Ariel z roku 1927, ale především mnoho našich strojů, především se značkou Jawa. K raritám patřil například takzvaný Libeňák, se kterým dorazil Vítězslav Pražák z Budišova nad Budišovkou z Opavska. Jeho stroj z roku 1961, typ 553, byl bez jakýchkoliv úprav ve zcela původním stavu. Vyrábět se podle majitele začal v roce 1958 a hned si získal dobré jméno.

„Hned od začátku se na nich jezdila Šestidenní. Podobné typy jako mám já, se vyráběly pro armádu. Speciálně pak pro švédskou armádu byly ještě vybavené přídavnými lyžinami. Byly hodně spolehlivé a švédská armáda je ještě donedávna používala,“ zmínil se Pražák. Podle Pražáka se u nás moc Libeňáků nedochovalo, a tak je případní zájemci vozí ze Švédska.

„Na Moravě jsou asi tři nebo čtyři kusy,“ podotkl majitel dalších dvou historických strojů, z nichž jeden je Jawa se sajdou z roku 1963. Se svým Libeňákem se zúčastnil již mnoha závodů, ale jak upozornil, v žádném případě se nerve o vítězství. „Jde hlavně o srandu,“ uzavřel s úsměvem Pražák.

(ipa)