Objel společně se svou ženou několik bazarů v Moravskoslezském kraji a vytipoval si nakonec dva vozy, které ho zaujaly vzhledem i stavem. Pak oslovil známého automechanika, aby mu pomohl při rozhodnutí, ke které variantě se přiklonit. Názor kamaráda a odborníka v jednomho však nemile překvapil. „Neber ani jedno!“ varoval ho. „Jsem povoláním učitel a do auta umím maximálně načepovat benzin nebo dolít vodu do ostřikovačů. Vybíral jsem proto jak podle vzhledu, tak podle stavu tachometru. Logicky jsem si říkal, že čím víc bude mít vůz najeto, tím bude v horším stavu,“ přiblížil Kadlec postup při hledání vozidla, které by mělo jeho rodině sloužit nějaký ten rok.

Do oka mu nejvíce padl zánovní Renault Megane v jednom ostravském autobazaru a Škoda Fabia kombi v Bílovci. Obě auta byla dovezená z ciziny, jejich stáří bylo šest let a najeto měla kolem padesáti tisíc kilometrů. Prodavači v obou bazarech jej přesvědčovali, že stav vozidel je více než perfektní, a že lepší koupi nemůže udělat.

Blafoval bazarista s dalším zájemcem?

„Prodavač renaultu na mě dokonce naléhal, abych složil hned zálohu, protože má ještě dalšího zájemce na tento vůz. Prý jsem se mu ale zalíbil, tak by mě upřednostnil. Nerad kupuji něco zbrkle, takže jsem mu samozřejmě nic nedal a sdělil, že si to musím zvážit. Ještě mě upozorňoval, že s váhavým postojem mi může auto vyfouknout onen druhý zájemce.

Když jsem však po týdnu bazar opět navštívil, tentokrát v doprovodu známého automechanika, vůz stál pořád na svém místě,“ přiblížil podivný postoj prvního bazaristy třicetiletý muž. Ačkoliv prodavač v bazaru tvrdil, že auto je jako nové, Kadlecův kamarád okamžitě viděl, že tomu tak není. Obhlédl karoserii, kódy na sklech a měl jasno. Vůz byl bouraný. Možná jen zezadu, ale klidně podle něj mohl být obrácen na střechu.

„Bazarista tvrdil, že o ničem neví. Prý to dovezli v takovém stavu z Francie. Očividně však při těch tvrzeních necítil pevnou půdu pod nohama. O havarovaný vůz jsem neměl zájem, takže jsme se vydali na obhlídku druhého auta,“ vyprávěl dále Petr Kadlec s tím, že renault stál v onom bazaru nakonec ještě nějaký ten měsíc, než našel svého kupce.

Snaží se auta všemožně omladit

České auto dovezené z Německa. To byl Kadlecův tip číslo dvě. Naleštěná fabia vypadla lákavě, měla komfortní výbavu a podle údajů uvedených bazarem měla dokonce disponovat servisní knížkou, ze které se dá vysledovat minulost vozu. To už měla být sázka na jistotu. „Můj automechanik si auto obhlédl a na první pohled neměl námitky. Požádali jsme tedy o zkušební jízdu. A tady nastal první problém. Motor sice naskočil, ale jel pouze na tři válce.

Prodejce to omlouval tím, že při kompletním mytí mohly zvlhnout svíčky a že to nechají do naší příští návštěvy vysušit,“ popsal situaci v bazaru číslo dvě Kadlec. Auto nejelo, požádal tedy aspoň o nahlédnutí do avizované servisní knížky. Bazarista začal prohledávat všechny přihrádky ve vozidle a ne a ne ji najít. Nakonec s lítostí oznámil, že auto ji asi nemá.

„Poslední kapkou pro mě bylo zjištění, že autobazar udával jiný rok výroby auta, než byla pravda. Kamarád mechanik si totiž ověřil rok výroby přes identifikační číslo uvedené na karoserii tak, že jej zavolal svému známému přímo do Škodovky,“ uzavřel vyprávění o svých neblahých zkušenostech s nákupem ojetého automobilu Petr Kadlec s tím, že o omlazené nejedoucí auto bez servisní knížky samozřejmě také zájem neměl. Nakonec se rozhodl, že se raději obrátí na autosalon nabízející vozidla nová.

Desatero koupě ojetého auta

1 - Prověřte, jestli auto bylo prodáno jako nové v ČR, nebo v zahraničí.

2 - Dejte si pozor na případy, kdy má auto jen naoko připevněný katalyzátor, který je ale nefunkční a do daného typu vozidla a roku výroby nepatří.

3 - Měli byste si rozhodně ověřit, zda auto není kradené.

4 - Také byste si měli ověřit, do jaké míry prodejce garantuje původ vozu. Tedy jestli není předmětem zástavy, nesplaceného leasingu či exekuce.

5 - Pozor na úskalí komisního prodeje. Autobazar je pouhým zprostředkovatelem prodeje, dává jen velmi omezené garance.

6 - Vždy si s sebou berte svého automechanika, kterému věříte.

7 - Zkontrolujte pečlivě doklady auta.

8 - Požadujte servisní knížku. 9 - Pátrejte po skutečném počtu najetých kilometrů. Zdroje z automobilového trhu naznačují, že až 95 procent ojetin má upravený tachometr!

10 - Prověřte skutečný rok výroby auta.

zdroj: www.sdruzeni-sova.cz