Říká se, že každá velká firma začínala v garáži. V českých, či přesněji řečeno moravských, reáliích může stát na počátku úspěšné firmy třeba jen stánek s občerstvením. Přesně takový, jaký provozoval v roce 1988, tehdy ještě na povolení městského národního výboru, Petr Hobža ze Strážnice. Samozřejmě netušil, že svou podnikavou náturou pokládá základní kámen dnešní akciové společnosti Petr Hobža Snack, která zaměstnává zhruba padesát lidí ze Strážnice a okolí.

„Tatínek a současný akcionář naší firmy Petr Hobža tehdy provozoval u letního kina bufet,“ vzpomíná na dobu před více než třiceti lety Petr Hobža mladší, který má v rodinné firmě na starosti oblast obchodu a efektivního řízení, a pokračuje: „Právě v něm dostal geniální nápad a zkusil usmažit bramborové lupínky. Tehdy koupil vyřazenou školní pánev na řízky a usmažil prvních pět kilo brambor. Dopadlo to naprosto katastrofálně. Brambory, které se používají na výrobu bramborových lupínků, jsou totiž diametrálně odlišné od běžných brambor, které používáme v domácnosti,“ říká s úsměvem na tváři Petr Hobža mladší.

"Beru to jako službu pro lidi," říká Milan Korityák. "Musíme se přizpůsobit nastoleným podmínkám."
Otevřel si restauraci a za čtyři dny musel zavřít. Dnes vaří na čtvrt plynu

„Kdo se vzdá, ten nevyhraje,“ je jedním z mott strážnické firmy, a tak se tehdy díky houževnatosti pana Hobži začala datovat úvodní etapa historie výroby smažených bramborových lupínků ze Strážnice.

Jen málokdo z konzumentů bramborových lupínků ví, že chipsy a smažené brambůrky nejsou totéž. Liší se totiž způsobem výroby, jak vysvětluje Petr Hobža ml.: „Hlavní rozdíl mezi chipsem a brambůrkem je, že brambůrek se před smažením propláchne ve studené vodě a potom se odstřeďuje od vody a smaží. Je to technologicky náročnější postup, který ale zachovává charakteristickou bramborovou chuť. A tu nevyměníme za nic na světě, protože právě ta dělá z našich brambůrek to, čím jsou. Díky tomu chutnají zkrátka tak, jako byste si je udělali doma.“

Oproti tomu chipsy se takzvaně blanšírují, což znamená, že se plátky nejprve uvaří a potom se smaží. Při blanšírování jsou však lupínky zbaveny nejen škrobu a cukru, ale bohužel také své typické bramborové chuti. Právě kvůli tomu je výroba chipsů jednodušší, lze na ní použít více bramborových odrůd a v konečném důsledku je ekonomicky výhodnější. „Jenže výsledek má podle nás negativní vliv na chuťové vnímání, proto vyrábíme smažené brambůrky. Nic jiného,“ podotýká Petr Hobža junior.

Šestnáct tun denně

Na výrobky rodinné firmy, v jejímž vedení pracují ještě maminka a druhý syn Libor, narazíte nejen po celém Česku a Slovensku, ale třeba v Polsku a dokonce i v USA. Petr Hobža starší zakládal firmu s myšlenkou, že bude zásobovat pouze místní bary či restaurace. „Jeho podnikatelský záměr ale začal nabírat trochu větších rozměrů,“ usmívá se jeho syn a dodává: „Dnešní denní produkce naší nové výrobní linky je zhruba šestnáct tun hotového výrobku, ale i tak se neustále snažíme kapacity navyšovat.“

Od chvíle, kdy se brambůrky smažily na vyřazené pánvi, prošla firma velký kus cesty. V roce 2013 otevřeli nový výrobní areál a k jeho modernizaci a dvouapůlnásobnému zvětšení došlo v letech 2019 a 2020. „Kromě jiného máme i novou výrobní technologii s unikátním systémem ohřevu oleje pro smažení, který rekuperuje veškeré páry vznikající při smažení a následně je spálí, takže se do ovzduší nedostávají žádné aerosolové ani aromatické látky,“ vysvětluje Petr Hobža ml.

Strážnické brambůrky vyrábějí v řadě příchutí. „Moje nejoblíbenější je samozřejmě solená varianta, ale mezi favority mám česnekovou a hořčičnou příchuť,“ prozrazuje Petr Hobža.

Richard Lukas, majitel biofarmy Lukas
Lukasovi z Krásného Pole mají biofarmu, bezobal i včelařství

Nejdůležitějším kritériem jsou reakce konzumentů. U Hobžů se nebojí do standardního procesu výběru nových chutí zařadit i netradiční metody. „Pokud nám v rodině nová příchuť chutná, necháme vyrobit testovací várku, kterou pak zdarma rozdáme po místních hospodách,“ vysvětluje Petr Hobža ml. a s úsměvem pokračuje: „Kolem půlnoci pak daná místa obcházíme a sbíráme osobní názory. V tu dobu už se nikdo moc nepřetvařuje, a tak je pro nás taková zpětná vazba nejrelevantnější.“ Když se příchuť setká s pozitivní odezvou, firma s ní dále pracuje několik měsíců, někdy i několik let, a pak se jí snaží uvést na trh.

Až si budete vybírat z nabídky Hobžových brambůrek, můžete si být jistí, že i vámi zvolená příchuť prošla nekompromisním testem zkušených konzumentů a je jedno, zdali si vyberete chuť smažené cibulky, pepře a rozmarýnu, nebo třeba cheddar a jalapeňo.