Poradnu na Střelniční ulici č. 8 v Ostravě mohou zájemci navštívit každé pondělí od 14 do 18 hodin, každé úterý od 14 do 17 hodin a po telefonické domluvě i ve středu a ve čtvrtek mezi 9. a 12. hodinou.

„Zřízením Spotřebitelského informačního centra v krajském městě reagujeme na zvýšený zájem spotřebitelů o naše služby v Moravskoslezském kraji. Lidé se mohouobrátit na naše centrum, kde jim školení poradci pomohous dotazy týkajícími se spotřebitelských problémů. Nejčastěji jde například o reklamace spotřebního zboží, možnost odstoupení od smlouvy a podobně,“ říká koordinátorka nového centra v Ostravě Marcela Reichelová.

Jaké služby bude centrum spotřebitelům poskytovat?

Jde o klasické poradenské služby, jak se bránit v případě porušení zákona, radíme, jak postupovat s vyřízením reklamací a co je k tomu zapotřebí. Ráda bych ale upozornila, že do samotných sporů spotřebitele s obchodníkem nevstupujeme. Můžemevšak hledat, jak urovnat spor mimosoudní cestou.Mohuříci, že pokud si spotřebitelé od nás nechají poradit a postupují podle těchto rad, mají většinou velmi slušnou šanci dotáhnout celý problém k úspěšnému konci.

Co dále můžete spotřebitelům nabídnout?

Lidé si u násmohoutaké koupit publikace, kteréSOS vydává, včetně časopisu Štít spotřebitele. Pokudmáněkdo větší zájem o společnou ochranu svých práv v rámci sdružení a chce rovněž využívat četných výhod, které členství přináší, může se stát jeho členem.

Dotazy, se kterými se spotřebitelé na vás obracejí, asi jsou často hodně podobné nebo úplně stejné…

Ano, nejčastěji se lidé ptají, jak mají správně postupovat a uspět při reklamaci. Tady například často chybují, když důsledně nežádají po druhé reklamaci stejné vady u jednoho výrobku napotřetí už odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Jsme dokonce připraveni jim pomoci i tím, že jim ukážeme vzor dopisu, kterým se od smlouvy odstupuje. Nemálo spotřebitelů také chybuje při odstoupení od smlouvy. Pošlou sice doporučený dopis na sídlo firmy, ale zapomenou na takzvanou dodejku. Vykutálená firma o tom dobře ví a nechá dopis ležet na poště do vypršení termínu. Takové případy zdaleka nejsou ojedinělé.

Můžete uvést příklady nesolidního jednání obchodníků, které tady dříve nebyly, a objevily se v posledních měsících?

Občas dochází k tomu, že někteří obchodníci inkasují od spotřebitelů poplatky za neoprávněné reklamace, nejednají v souladu se zákonem. Takové poplatky vymáhat nemohou.