Marně byste mezi mladými slečnami hledali takovou, která nerada tráví čas mezi stojany ověšenými nejnovějšími módními kousky. Čtrnáctiletá Pavlína Vavříčková, studentka Základní školy Boženy Němcové v Opavě, patří mezi ně. Jaké je to ovšem, stát na druhé straně nákupního pultu?

„Nemůžu říct, že by mě prodávat nebavilo, ale nakupování je mnohem lepší," tvrdí rozhodně mladá studentka. A ví, o čem mluví. Vyzkoušela si totiž, v rámci projektu Dobrý job, práci prodavačky ve svém oblíbeném obchodě Tally Weijl.

.

Projekt Dobrý job odstartoval začátkem února. Každý týden se vybere jeden žák ze základních škol v Opavě, který stráví jeden den ve vybrané jednotce v OC Breda&Weinstein. Pavlína se tedy mohla seznámit s provozem Tally Weijl, a udělat si tak obrázek o práci prodavačky.

„Často tady nakupuji, takže jsem ráda, že si budu moct vyzkoušet práci právě v tomto obchodě," směje se mladá dívka.

Značka Tally Weijl, s nabídkou sexy oblečení pro holky, dívky a ženy, vznikla v roce 1984 ve švýcarském městečku Lohn. Za jejím vznikem i následným raketovým růstem stáli mladí studenti Tally Elfassi-Weijl a Beat Grüring, a první kolekce vytvářeli při studiích v malé garáži.

„Dnes provozuje Tally Weijl přes 780 prodejen, z toho 27 prodejen v České republice," přibližuje historii tohoto módního obchodu Lucia Mihaliková, store visual manager opavské prodejny.

.Žákyně se, jako každý zaměstnanec, nejprve musí seznámit s nabídkou. Každá kolekce má své místo na jedné ze stěn. „Zde už máme jaro 2014," popisuje při prohlídce prodejny Lucia Mihaliková a dodává: „Jaro zachycuje explozi potisků a psychedelických barev streetového stylu 90. let. Mezi trendy barvy jara patří pastelové nebo neonové."

Pavlína má možnost vyzkoušet několik kombinací, a stát se tak na chvíli modelkou. Zanedlouho je již v kabince zavalena nejnovějšími kousky z nabídky obchodu. „Zkoušení nejrůznějších modelů mě bavilo úplně nejvíc. Nejraději bych si všechny ty věci hned koupila," přiznává nadšeně.

Ladit jednotlivé části oblečení tak, aby se hodily nejen k sobě, ale také k jednotlivým zákaznicím, je nejdůležitější prací prodavačky. „Jezdíme na workshopy, kde se učíme, jak k sobě ladit barvy, vzory, jak vycházet vstříc různým typům zákaznic," vysvětluje nelehký úkol obsluhy Lucia Mihaliková.

Další nedílnou prácí v obchodě je obsluha pokladny. Slečna si nejprve zkouší sundat a zase znova nasadit bezpečnostní čip, kterým je zabezpečen každý kousek oblečení v obchodě. Po krátkém seznámení se s prací na kase se mladičká studentka může pustit do samotného obsloužení zákaznice.

„Trochu se mi klepaly ruce, člověk musí získat praxi," oddechuje úlevně Pavlína po prvním úspěšně zvládnutém obchodu.

.

A jestli si umí představit, že by takto pracovala natrvalo? „Chtěla bych jít na gympl, takže být prodavačkou není moje vysněná práce," přiznává. Mezi její koníčky patří zpívání, kreslení a v neposlední řadě také nakupování. Nesedět na jednom místě, poznávat svět a vydělávat dost peněz, to jsou parametry, které má podle Pavlíny práce snů.

.