Nový pracovník a zvýšení cen nabízeného sortimentu. Taková opatření by si vyžádalo zavedení EET v opavské restauraci a vinárny U Přemka. Alespoň takto zní odhad provozovatele a šéfkuchaře Radima Svačiny.

„Úplně s tím nesouhlasím a popravdě jsem v rozpacích. Ve světě něco takového sice funguje, ale pokud se z toho v budoucnu stane povinnost, určitě se mi zvýší náklady. Kasu už máme, jenom by se do ní nainstaloval nový systém. Bude však potřeba zaměstnat nového člověka, který by to měl na starosti," poznamenal Radim Svačina a zkusil učinit konkrétní odhady:

„Myslím si, že mě provoz bude stát zhruba o patnáct až dvacet tisíc více. To se samozřejmě promítne do ceny našeho sortimentu. Pro mě jako drobného podnikatele, který provozuje restauraci a ještě sám vaří, to znamená komplikace."

Zdaleka ne všichni ovšem EET vnímají pouze jako přítěž. Jedním z nich je majitel Pivovaru Stěbořice Milan Foltýn. „Vše pro nás zůstane úplně stejné. Pokladnu kupovat nemusíme, tu už máme, budeme si muset obstarat jen daný program. V podstatě už tržbu elektronicky evidujeme nyní a nápad vítáme. Naše účty jsou průhledné, ať to tak platí pro všechny," uvedl.

Některým vzniknou komplikace

Systém elektronické evidence hotovostních tržeb, chcete-li, E-tržby, má sloužit jako komunikační prostředek mezi podnikateli a Finanční správou České republiky. V praxi to bude fungovat tak, že každá hotovostní tržba bude v okamžiku zaplacení zaevidována v centrálním datovém uložišti finanční správy, zpět se pak pošle unikátní kód, který se uvede na účtence.

Poslanci EET schválili během minulého měsíce, následně musí projít Senátem a bude čekat na podpis prezidenta. Pokud se proces podaří završit, mohla by novinka začít fungovat už v průběhu letošního roku.

V první fázi se to bude týkat ubytovacích a stravovacích služeb, tedy mimo jiné restaurací a hospod. „Neumím si představit, jak to budeme dělat. Například při fotbalových zápasech v areálu máme i pět set lidí. Naše restaurace má dvě okna určena pro výdej. Venku navíc prodávám klobásky a mám tam i minivýčep. De facto by to pro mě znamenalo, abych si pořídil čtyři kasy.

Zrovna teď jedu za svým účetním do Fulneku a tuto záležitost s ním budu řešit," mínil provozovatel restaurace, která se nachází u kravařského fotbalové hřiště, Miroslav Josefus.

„Myslím si, že to ničemu nepomůže. Budeme si muset pořídit nový software a vznikají nám tím nové starosti. Všechno přitom děláme poctivě a čestně, tento krok vnímám, jako by se na nás pohlíželo úplně jinak," uvedl provozovatel restaurace U Bílého koníčka na Dolním náměstí v Opavě Luděk Kyjovský.

Pokladny už mají

Výhodou některých restaurací je skutečnost, že pokladny, na nichž půjde systém provozovat, už mají. Problém v chystané změně tak nevidí obchodní ředitel Pivovaru AVAR v Hlučíně Leonard Plaček.

„Již nějakou dobu máme moderní pokladní systém, koupě kasy se nás tedy netýká. Není to žádná novinka, už teď v podstatě jedeme podle nových pravidel. Zajistit budeme muset jen software. Je ale dost možné, že bude stačit jen upgrade našeho nynějšího systému, uvidíme," konstatoval.

Jediný možný problém ve vydávání elektronických účtenek vidí v tom, že při velkém množství hostů na to nebude moc času. „Když budeme mít plno a lidé si budou chodit pro jedno, dvě piva, mám dojem, že to nebudeme stíhat," poznamenal Leonard Plaček.

Potíže naopak mohou vzniknout některým menším restauračním zařízením třeba na venkově. Typickým příkladem je Hospůdka U Šmouly v Loděnici nedaleko Holasovic. „Pro mě jako poctivého živnostníka to znamená finanční zátěž spojenou s pořízením EET a navíc připojení k internetu, což mou malou provozovnu značně finančně zatíží.

Když už by to vláda odsouhlasila, tak má i dotovat EET. Jinak proti tomu nic nemám. Jen, aby nebyla zneužita data z těchto pokladen," vysvětloval provozovatel loděnické hospody Vladimír Smolec.

Skeptický je majitel opavské restaurace U Hořínků Viktor Hořínek: „Plynula by z toho nutnost pořídit si novou pokladnu. Kromě toho si vůbec neumím představit, jak by to probíhalo například při stornu. Tohle je složité i v současném provozu. Nevím, jak se s tím popasují v restauracích, kde není zaveden internet."

Petr Dušek, Veronika Bernardová