Auto na první pohled připomíná vůz značky Smart. Byť vzhledem ke své velikosti může být podceňován, nabízí toho opravdu hodně. Ještě než přejdeme k jízdním vlastnostem a technickým záležitostem, je třeba říct, že Velor-X-trike, zkráceně VXT, v opavských ulicích budilo rozruch. Snad každý se za vozem ohlédnul.

Když jsme dojeli k dobíjecí stanici na rozlehlém parkovišti v Masařské ulici, dorazila za námi paní, která nás prý sledovala na svém skú-tru už od parku v Sadech svobody. Následně si vozítko nafotila pro manžela. Ten si údajně chce něco takového také pořídit.

Dotazy Opavanů se zodpovídaly prakticky při každém zastavení. Auto přitahovalo pozornost, čímž se zároveň potvrdilo, že elektropohon veřejnost zajímá.

PRUDKÝ KOPEC NENÍ ŽÁDNOU PŘEKÁŽKOU

Hlavním testovacím řidičem se stal Roman Brhel, jenž se se svou výškou 193 centimetrů logicky obával, zda se dovnitř vůbec vejde. Za volant se však bez problémů poskládal a velmi rychle se aklimatizoval.

VXT eChoice je koncipováno především pro pohyb po městě. Oplývá přitom výbornými jízdními vlastnostmi. Funguje na bázi automatu.

„Měl jsem obavu, jak se bude auto chovat v kopcích. Bez potíží jsem se však rozjel i do prudkého kopce. Má dvě rychlosti. Pokud chcete šetřit, jedete na takzvaný Ecco provoz. Vůz se pohybuje rychlostí okolo 50 kilometrů za hodinu. Při poloze Drive z něho vytáhnete až 70 km v hodině,“ přibližoval Roman Brhel.

NABÍJENÍ V POHODLÍ VLASTNÍHO DOMOVA

Spoustu čtenářů jistě bude zajímat spotřeba a výdrž baterie. V tomto autě vás kilometr vyjde zhruba na 19 haléřů. Nabíjet přitom můžete kdekoliv. Pod sedadlem řidiče stačí vytáhnout akumulátor, přenést ho domů nebo do kanceláře a proces nabíjení může začít.

Vozítko lze se zdrojem elektřiny spojit i přímo skrze prodlužovačku. Využít se dá také první a zatím stále jediná opavská dobíjecí stanice na uvedeném parkovišti v Masařské ulici, která vznikla ve spolupráci společnosti VXT a Vysoké školy báňské Ostrava.

Na sloupu je přesný návod k použití. Kabelem propojíte vůz se sloupem a po prozvonění na uvedené telefonní číslo se spustí nabíjení: „V technických parametrech je psán dojezd 80 kilometrů, ale na tuto metu jsem nedosáhl. Na jedno nabití se mi podařilo dojet něco přes 55 km.

Bylo to dáno ale zimním počasím. Auto mělo zapnuté topení, které si také něco vezme. Výhodou je, že nemusíte čekat, až se nahřeje motor. Topí totiž hned.“

JEDNODUCHÉ OVLÁDÁNÍ

Nespornou výhodou je i velikost vozidla. Nechce se vám zdržovat podélným parkováním? Žádný problém, klidně odstavte VXT kolmo. Délkově je totiž eCHOICE dlouhý tak, jak jiná běžná auta na šířku. Vůz je přitom koncipován jako čtyřmístný.

„Při pohledu na vůz jsem si myslel, že dozadu se nikdo nevejde, nicméně můj sedmiletý syn vzadu jet mohl. Auto nemá kufr, což je při větších nákupech problém. Na druhou stranu stačí otevřít zadní okno a nákup umístit na zadní sedačky,“ komentoval dále Roman Brhel, který si pochvaloval i velmi solidní výbavu VXT.

Nechybí zde parkovací kamera, radio s LCD displejem anebo třeba klimatizace. „Tento automobil disponuje jednoduchým ovládáním. Ihned ho pochopil i můj sedmiletý syn Filip, který to komentoval slovy, že je to stejné jako autíčko z autodromu. Řídit ho může opravdu každý,“ doplnil šéfredaktor.

CHTĚJÍ NAVÁZAT NA VELOREX

Komponenty VXT eCHOICE se vyrábí v Číně, následně se převáží k nám, kde se vůz kompletuje. Na designu vozu se spolupodílí Pavel Brída s VŠB-TU Ostrava. Pořídit si ho můžete celkem ve čtyřech verzích jako dvoumístné či čtyřmístné vozidlo, dodávku anebo pickup.

Společnost VXT se snaží bořit mýty o drahých elektromobilech. Dvoumístnou variantu v základní výbavě tak pořídíte už za 199 000 korun.

Na závěr dodejme, že VXT eCHOICE je rovněž vůz s příběhem. Jeho tvůrci se totiž snažili navázat na vynálezce slavného Velorexu. Ten se v padesátých letech minulého století pokoušel uvést na trh nejlevnější benzinová auta. VXT se pokusila o něco podobného s tím rozdílem, že benzin vyměnila za elektropohon. A funguje to báječně.