Začátky podnikání jistě nebyly jednoduché. Pamatujete si, kdy jste zažil, řekněme, podnikatelskou euforii? Moment, kdy jste cítil, že tohle je ta správná cesta, kterou chcete jít?

Kola mě odmalička bavila. Vrátil jsem se k nim po studiích v zahraničí. To už jsem za sebou měl i pár pracovních zkušeností jak z menších firem, tak i z větších korporátů. Sebral jsem získané zkušenosti a postupně jsem začal budovat Mojekolo.

Na druhou stranu jistě bylo i pár kroků vedle…

Těch přešlapů naštěstí moc nebylo. Spíš to byly situace, které nevznikly naší vinou, například vloupání do obchodů. Jinak razím heslo, že překážky, které zdoláme, nás posilují, zlepšujeme se a posouváme se dopředu.

Které časy byly pro váš obor, prodejce jízdních kol, podle vás nejtěžší?

Musím to zaťukat, ale zatím jsme nezažili špatné časy. Samozřejmě období po koronavirové pandemii nebylo jednoduché. Distributoři i výrobci měly plné sklady, situace na trhu byla nepřehledná, těžko se odhadovala kupní nálada. Během lockdownu byla cyklistika na totální špičce. Ale, logicky, situace musela přejít do normálu. Vznikl přetlak nabídky, vyrobilo se několikanásobně více kol, než byla reálná poptávka. Řešili jsme to i my a nebylo to jednoduché.

Jak jste nastalé situaci čelili nebo stále čelíte?

Tím, že máme silnou velkoobchodní i maloobchodní síť, se nám dařilo větší skladové zásoby dobře distribuovat. Do větších problémů jsme se tak nedostali. Samozřejmě ale musíme reagovat na trh, takže ani nás neminuly úpravy cen a slevy.

Jak se bude podle vás situace na trhu s jízdními koly vyvíjet dále?

Předpokládám, že se situace uklidní. Skladové zásoby budou pomalu vyprodané, trh se tedy znovu uzdraví a narovná. Ale na všem se dá hledat pozitivum. I ta postcovidová doba vlastně cyklistickému trhu pomohla. Začali se více profilovat větší hráči, kteří nabízí kvalitní sortiment a služby.

Máte srovnání se zahraničními trhy? Jak je na tom Česká republika v porovnání s Evropou z pohledu počtu cyklistů? Říkává se, že co Čech, to cyklista…

U nás je cyklistika extrémně populární. Ve srovnání se západní Evropou je ale mnohem více sportovně orientovaná. U nás máme zakódované, že kolo rovná se sport. V západní Evropě jsou kola používaná i pro dopravu. V tom se máme ještě mnohé co učit.

Nabízí se otázka směřovaná k cyklostezkám a jejich rozvoji u nás…

Tady je bezpochyby velký potenciál. Jak z pohledu městské, ale i meziměstské dopravy. Infrastruktura je ale nedostatečná. A dalším bodem je samozřejmě bezpečnost. Obecně skrývá toto téma obrovskou příležitost. A to samozřejmě i pro nás, pro prodejce.

V posledních několika letech se objevil nový trend v podobě elektrokol. Jak kola s elektrickým pohonem ovlivnila trh?

Na kole začali jezdit nově i lidé, kteří měli obavy z kopců nebo kterým se kolo zdálo příliš náročné. Elektrokola otevřela lidem nové obzory, mohou být více aktivní, více sportovat. Ale i pro zkušené cyklisty přináší elektrokola nové možnosti. Dojedou dál nebo se dostanou do míst, kam by na běžném kole dojeli jen stěží. A vracíme se tím i k předchozí otázce. S rozvojem cyklostezek budou lidé více jezdit na kolech i do práce. Právě elektrokola jsou pro tuto formu dopravy ideální. Obecně naší branži přinesla elektrokola nový impuls, energii a nakopnutí v pozitivním slova smyslu.

Velmi diskutovaná je otázka bezpečnosti jízdy na elektrokolech. Vážných nehod, které mají i fatální následky, podle dostupných statistik každoročně přibývá. Jak se na tato čísla díváte z pohledu prodejce?

S rostoucím počtem cyklistů rostou i počet nehod, to je jasné. Do toho se čas od času přimotá nějaký ten alkohol, někteří méně zkušení cyklisté přecení své síly a vydají se do míst, kde jízdu jednoduše nezvládnou a neštěstí je na světě. Je i na nás, prodejcích, abychom propagovali bezpečnou jízdu, vždy s přilbou. Proto podporujeme projekt Na kole jen s přilbou. Nedílnou součástí základního vybavení každého cyklisty musí být světlo. Pro mnohé aktivní cyklisty je to standard, ale možná byste se divili, kolik lidí vyrazí bez světel. Trendem posledních let je i denní svícení, které zvyšuje bezpečnost. Stejně jako u aut. O edukaci se snažíme skrze náš projekt Zapni světlo, který na problematiku upozorňuje.

Je jakýmsi celospolečenským mýtem, kdy elektrokolo rovná se starší cyklista – senior. Je to fakt, který odráží realitu?

Jak jsem zmiňoval, už to tak není. S dalším rozvojem lehkých elektrokol budou elektrokola stále větší standard. Brzy se budeme ptát, kdo že si koupil normální kolo bez pohonu.

Když se bavíme o blízké budoucnosti, které kategorie budou podle vás posilovat?

Jednoznačně horská kola od pevných kol až po Enduro, Gravel. A pak také silniční elektrokola. No a obecně bude růst počet městských kol. V návaznosti na cyklostezky. Ale o tom už jsme mluvili.

Cyklistická sezona je téměř v plném proudu, jak byste zatím hodnotil její vývoj z pohledu čísel?

Začátek letošní cyklosezony hodnotím velmi pozitivně, a to i s ohledem na teplé počasí, které ji dříve nastartovalo. V současné době máme letos nárůst cca o 20 % oproti minulému roku.

Jak vypadá váš typický zákazník? Řekněme podle průměrné ceny kola, kterou jsou Češi ochotní do kola investovat…

Nakupují u nás lidé, kteří se chtějí pravidelně hýbat, snaží se o zdravý životní styl. Cyklistiku mají buď jako hlavní nebo doplňkovou sportovní aktivitu. Od toho se také odvíjí částka, kterou do jízdního kola chtějí investovat. Hlavní podíl prodejů tvoří pevná a celoodpružená horská kola. V této kategorii se bavíme o částce v průměru 35 tisíc. Trend jsou ale i zmiňovaná elektrokola, u nich je to částka průměrně kolem 70 tisíc.

Jistě máte mnoho plánů do budoucna, prozradíte ty na nejbližší období?

Těch je spousta, samozřejmě chceme růst. A mít co nejvíce spokojených zákazníků…

Mojekolo v datech

1996
– otevření první kamenné prodejny Mojekolo Kobeřice

2005
– vznik e-shopu Mojekolo

2007
– prodejna Mojekolo Ostrava

2010
– začátek distribuce světových značek kol a cyklodoplňků do České republiky
– prodejna Mojekolo Praha Žižkov

2016
– Mojekolo slaví 20 let
– prodejna Mojekolo Praha Záběhlice + prodejna Pardubice

2018
– otevření moderní administrativní budovy a showroomu společnosti Schindler v Kravařích
– prodejna Mojekolo Kravaře

2019
– ocenění Vodafone Firma roku Moravskoslezského kraje, Schindler
– ocenění Merkurova křídla Firma regionu, Schindler
– proběhla první Testovací akce Mojekolo v Kravařích
– 2. prodejna Mojekolo v Brně v ulici Mlýnská

2020
– redesign e-shopu Mojekolo
– logistické centrum Opava – velké skladové zásoby kol, elektrokol i cyklodoplňků
– prodejna Mojekolo Hradec Králové

2021
– nově jsme také prodejcem zimního sortimentu – skialpy

2022
– prodejna Mojekolo České Budějovice
– spuštění e-shopu Mojekolo.sk
– prodejna Mojekolo Praha-Štěrboholy
– prodejna Mojekolo Zlín
– prodejna Mojekolo Bratislava