Nejpozději do poloviny roku 2026 by podél hlavních železničních koridorů a jejich okolí mělo být postaveno bezmála sto vysílačů. Nejenže pomohou zesílit mobilní signál, který na kolejích sice je, ale někde minimální a pro využití ve vlaku nedostačující, ale také poslouží s pokrýváním lokalit rychlým 5G internetem. Takový je plán ministerstva průmyslu a obchodu.

Nákladnou investici pokryje Česko z evropských dotací. V rámci Národního plánu obnovy je na to vyčleněno 350 milionů korun. Ovšem veškeré peníze na výstavbu ihned nezamíří.

Špatnou kvalitu signálu uvnitř vlaků řeší zatím dopravci zřizováním palubní wi-fi sítě.
Rychlý internet ve vlaku do Brna či Olomouce? Měl by být za tři roky

„Vyhlásili jsme výzvu, která pomůže zajistit kvalitní připojení k internetu podél hlavních železničních tratí. Přinese to například zvýšení komfortu cestujících či jejich bezpečnost. V první fázi máme připraveno 120 milionů korun pro zlepšení pokrytí 25 problematických míst na trasách Praha – Česká Třebová – Ostrava a Česká Třebová – Brno,“ oznámil ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Dotace poputují nejen na výstavbu telekomunikačních stožárů nebo věží, ale také na pokládku optických kabelů připojujících základnovou stanici k páteřním sítím, zajištění elektrického napájení včetně možnosti využívat energie z fotovoltaiky a instalaci kontejnerů pro technologii.

Čas na výstavbu? Je ho málo

Mobilní operátoři vypsání výzvy kvitují s povděkem, zatím však s podáním žádostí váhají. Termín mají do července. Důvodem jsou striktní podmínky dotační výzvy, především dokončení projektu do konce roku 2025.

5G ve vlaku: Jak dostat kvalitní internet dovnitř soupravy?

Zdroj: Youtube

„Do toho data je nemožné vše stihnout. Na stavbu jsou potřeba alespoň dva roky čistého času, jelikož žijeme v byrokraticky přebujelé zemi a získat nejrůznější povolení zabere mnohem více času než výstavba samotného vysílače. Česko by mělo sice získat výjimku od Evropské komise na prodloužení termínu do poloviny roku 2026. Ovšem dokud nebude vše oficiálně potvrzené, nemají operátoři právní jistotu, že obdrží dotace, pokud by se výstavba nestihla v původním termínu,“ sdělil prezident Asociace poskytovatelů mobilních sítí (APMS) Jiří Grund.

I prodloužení o půl roku je podle něj dost časově náročné. „Skoro se dá říci, že jakákoliv komplikace znamená reálné ohrožení výstavby stožáru v dané lokalitě,“ dodal.

Pokryjí větší území

Díky novele stavebního zákona nebudou muset mobilní operátoři získat pro výstavbu telekomunikačních stožárů stavební povolení. „Bude se jednat o dočasnou stavbu, až později bude nutné změnit formu na stavbu trvalou. To ale neznamená, že by se stavěly věže kdekoliv. I nadále bude nutné získat územní souhlas. Je to jednodušší proces, který uspoří několik měsíců administrace,“ poznamenal Grund.

Nové vysílací věže by operátoři měli stavět mimo koleje. „Někdy je výhodnější postavit vysílač na kopci a pokrýt tak nejen stáčející se koridor, kde by jinak bylo nutné postavit několik věží u kolejí, ale zároveň se zlepší signál v celém okolí, údolí,“ podotkl prezident APMS.

Vlak, České dráhy, vagon, cestující. Ilustrační foto.
Cestující kritizují dopravce, nejvíc vadí zpoždění vlaků. Chválí online jízdenky

Kromě mobilních operátorů se na výstavbě infrastruktury bude podílet i Správa železnic. Ta bude stavět stožáry právě podél kolejí. „S výstavbou souvisí také dovedení potřebné internetové konektivity a elektrické přípojky ke stožárům. Specifickým příkladem je pokrytí signálu v tunelech, kde Správa železnic musí vytvořit potřebné specifikace a připravit stavby pro instalaci vyzařovacích kabelů,“ přiblížil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Poté budou díky připravované rámcové dohodě moci infrastrukturu Správy železnic za dohodnutou částku využívat i operátoři. Vybavení stožárů potřebnou technikou včetně nákladů za energie a údržbu už bude zcela v režii operátorů.

Signál do souprav dostanou opakovače

Samotné zhuštění mobilního signálu podél zmíněných železničních koridorů lepší stabilitu internetového připojení cestujícím ve vlaku nepřinese. Problém je v konstrukcích vagónů. Železo a pokovovaná okna totiž odrážejí signál. „Železniční vagón se tak chová jako Faradayova klec. I kdyby trať byla krásně pokrytá, přesto si obtížně zavoláte,“ vysvětlila už dříve bývalá předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu Hana Továrková.

Při cestování vlakem můžete ušetřit využíváním slev i nákupem jízdenek on-line.
Jak ušetřit za každodenní dopravu? Tyto tipy vám zaručeně uchrání peníze

Dostat signál do vagónů zajistí takzvané opakovače. Zařízení signál zachytí venku a přenese ho dovnitř vozu. Dopravci budou moci na jejich pořízení žádat o dotace z Národního plánu obnovy.

„Společně s připravovanou podporou instalace opakovačů ve vlakových soupravách se bude jednat o komplexní řešení moderní mobilní komunikace na železnici. Sítě 5G přinášejí prostor také pro budoucí inovace v bezpečnosti železniční dopravy,“ poznamenal vrchní ředitel sekce pro digitalizaci a inovace ministerstva průmyslu a obchodu Petr Očko.

Špatnou kvalitu signálu uvnitř vlaků řeší zatím dopravci zřizováním palubní wi-fi sítě. Třeba národní dopravce České dráhy měl k prosincové úpravě jízdního řádu takto vybaveno 3 190 spojů, z toho bylo 512 spojů dálkových a více než dva a půl tisíce regionálních.

Mobilní a internetový signál ve vlaku - Ilustrační foto
Ve vlaku bez signálu i internetu. Peníze na stožáry u koridorů jsou v ohrožení

„Wi-Fi připojení je jednou z nejčastěji požadovaných služeb ze strany objednatelů dopravy i ze strany našich cestujících. Kvalitní připojení a možnost využívat čas na cestě například k vyřizování e-mailů je velkou předností vlaku oproti cestování autem. Proto doplnění souprav kvalitní Wi-Fi sítí věnujeme velkou pozornost,“ reagoval generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Konkurenční a menší dopravce RegioJet palubní wi-fi využívá ve všech vozech.

Kvalita připojení je pro Čechy zásadní

Mít na palubě dobrý internet je pro vlakové dopravce zásadní. Z přes rok starého průzkumu společnosti NMS Market Research pro asociaci mobilních operátorů vyplývá, že polovina lidí, kteří vlakem nejezdí, by změnilo názor, pokud by bylo garantováno kvalitní internetové spojení a za jízdy mohli pracovat či se věnovat zábavě.

Výzkum současně potvrdil, že jen čtyři z deseti cestujících jsou spokojeni s aktuální rychlostí a stabilitou připojení (Wi-Fi či mobilního) uvnitř vlakových souprav. Jen šest procent dotázaných uvedlo, že se ve vlaku k internetu nepřipojuje. On-line sběr dat probíhal v Českém národním panelu mezi 1 093 respondenty.