Kofola, a.s, nepochybně patří mezi firmy, které udělaly za poslední léta obrovský skok jak v oblasti produktů, tak v mezinárodní expanzi, ale také v cíleném budování značky. Kolik to stálo úsilí, o tom ví své manažer společnosti Martin Klofanda. Mnozí lidé na kofolu stále vzpomínají s nostalgií, mladší ročníky ji ale už vnímají jinak, mápunc nápoje, který „letí“.

Co má dnešní kofola společného s bývalou – chuť nepochybně, ale ubrali jste třeba množství cukru?

Základní receptura, jak ji krnovský podnik koupil od majitele, společnosti Ivax Opava, dříve Galena, zůstává stejná.Onujedinečnou a nezaměnitelnou chuť tvoří směs bylin a ovocných šťáv okořeněných příchutí lékořice.

Z vaší marketingové strategie je patrné, že jste výrazně vsadili na mladé konzumenty…

Je to pravda, ačkolivnám průzkumy ukazují, že neztrácíme oblibu ani u starších, zvyklých na „svou“ kofolu.

Máte typický logogram, ovšem variantně jej měníte podle sezony – velikonoční, vánoční…

Ano. Právě nyní můžete vidět např. na lahvích 0,33 l Kofolu s novou etiketou na, které najdete i „krýgl s ušima“ což je v podstatě symbol našeho nového televizního spotu, je zaměřen právě na podporu originální točené Kofoly.

Jednu dobu jste přestali dodávat do sítě Kaufland. Co bylo příčinou?

Náš produktmákvalitu, které odpovídá určitá cena, pod tu jít prostě nemůžeme.V té ceně se promítá celá řada faktorů od výroby až po marketing. Někteří obchodníci tlačí na cenu, což se může v krajním případě projevit i neshodou a následnými nedodávkámi.

Dost možná, že na mimořádném úspěchu kofoly má kromě sloganu „Když ji miluješ, není co řešit“ podíl oná známá loňská reklama na točenou kofolu z nudapláže.

Řekl bych, že nejenom ta, těch povedených reklamních spotů už bylo několik, například i předchozí „Rybník“ byl rovněž velmi oblíbený, velkou oblíbenost vánočního „Prasátka“ netřeba komentovat – vysílala se čtyři „sezony“. Věřím, že ani letošní letní reklama„ Alofok“ nezanikne v záplavě televizních spotů.

Prý jste s reklamou z „nudy“ měli i určité problémy s poněkud prudérnějšími lidmi…

Ano, na Slovensku jsme zaznamenaliu Rady pro reklamu stížnost na údajnou nevhodnost reklamy. Rada po posouzení stížnost zamítla. Myslíme si, že reklama byla vtipně provokativní, ale nepřekročila rámec, který si pečlivě hlídáme. To zase u zimní reklamy s řezáním stromku jsme řešili ojedinělou stížnost ochránců přírody. Uvidíme, co nás čeká letos u „Alofoka“.

Kofola ovšem není jen ona tradiční kofola a kofola citrus, ale také nápoje vycházející vstříc moderním trendům – ovocné sirupy Jupí, víceméně dětský a „mládežnický“ Jupík a další, a dokonce kdysi velmi populární chito. Zjistil jsem to, když mladý muž vedle mě v bufetu důrazně žádal „čito“. Jak jste přišli k vlastnictví receptury na chito?

Obdobně jako u ostatních značek. Je to o příležitostech, které, věřím, umíme nejenom najít, ale i využít.

Ve vaší expanzi v prostoru Visegrádské čtyřky pro vás má jistě velký význam fúze s polským producentem nealkoholických nápojů Hoop S. A.

Probíhající fúze s firmou Hoop S. A. nás opět posune dále jako výrazného středoevropského producenta.

S expanzí firmy souvisí i přemístění centra firmy do strategicky lokalizované Ostravy, vybudování pražského pracoviště, Kofola, a.s. ovšem zůstává pochopitelně krnovskou firmou…

V Krnově i nadále zůstává sídlo Kofoly a.s., výroba, sklady a dalšé objekty, přestěhoval se pouze holding společnosti, který získal i samostatnou právní subjektivitu.