Obec Nošovice na Frýdecko-Místecku se už podruhé zapsala do projektu Technotrasa. Po pivovaru Radegast se stala druhým cílem automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). A uvnitř to vypadá trošku jako sci-fi.
Automobilka vybudovaná na zelené louce otevírá provozy návštěvníkům už delší dobu. „Zájem mají tisíce lidí ročně. Termíny bývají zamluveny měsíce dopředu,“ uvádí Petr Michník z automobilky, která nově v rámci Technotrasy spustí úterní a páteční exkurze, a to hned, jakmile to dovolí epidemiologická situace.
Hyundai, 27. ledna 2022, Nošovice.
Továrnou s více než třemi tisícovkami zaměstnanců vyrábějící modely Tucson, Kora Electric a i30 jezdí návštěvy elektrovláčkem. Nejprve přes lisovnu, kde se role plechu mění na díly karoserií a obsluha naprogramovanému chodu víceméně přihlíží. Ke kontrole kvality jde každý dvacátý výlisek, všechny hotové pak do svařovny.
„Jako ve sci-fi…“, neodpouští si v daném provoze poznámku Pavel Koudela, jednatel krajské společnosti Moravian – Silesian Tourism provozující Technotrasu.
O svařování budoucích aut se totiž stará přibližně 380 robotů, hotový mechanický koncert. Někteří jen bodově ze všech stran, další na lince pak zajišťují pevné, bezpečné sváry.
K TÉMATU
Ivo Vondrák, hejtman Moravskoslezského kraje
Technotrasa stále roste, vyvíjí se, rok od roku je pestřejší, modernější a přístupnější zahraničním návštěvníkům. Propojuje výjimečné technické atraktivity našeho kraje, seznamuje s průmyslovou historií a tradicemi regionu. Teď se naopak rozrostla o jednu z nejmodernějších automobilek v Evropě, takže se návštěvníci se během prohlídek budou moci seznámit s moderními trendy v automobilovém průmyslu. Společnost Hyundai se významně zasadila o ekonomický růst Moravskoslezského kraje, z našeho partnerství v rámci Technotrasy mám radost.
Vedle je lakovna. Průvodce Pavel Hájek upozorňuje, že tam smí výhradě pracovníci v antistatických oděvech. Kdepak návštěvy. Na laku nesmí ulpít jediné zrnko prachu či smítko. Karoserie Hyundaií tu zůstávají devět hodin. Nahlédnout do tohoto provozu nechává automobilka jen prostřednictvím svého videa.
Žádné prstýnky, náramky, řetízky! Na to se upozorňuje v největší hale (rozlohou odpovídající ploše šestnácti fotbalových hřišť), kde probíhá finální montáž. „Většina kolegů v HMMC dělá právě tady,“ poznamenává průvodce.
Petr Koudela, jednatel MS Tourismu
Kdo by se nechtěl aspoň na chvíli ocitnout ve sci-fi filmu? Přesně tak si návštěvníci, kteří si zarezervují místo na prohlídku, budou cítit. Nezapomenutelný zážitek si z exkurze odnesou nejen milovníci techniky. To množství robotů a strojů prostě ohromí každého.
Okolo automobilů probíhá další koncert, tentokrát lidských rukou – a všechny jsou v bavlněných rukavicích! Motory, sedačky i spoustu jiných součástí bere Hyundai od svých dodavatelů, sídlících hned za plotem nošovické průmyslové zóny, kde vloni zkompletovali celkem 275 tisíc automobilů korejské značky. Michník se na závěr nechává slyšet, že ani ne do dvaceti let mají v plánu definitivně skončit s produkcí vozidel se spalovacími motory.
Technotrasa, moravskoslezský unikát a lákadlo
Technotrasa nabízející prohlídky výjimečných technických atraktivit a seznamující s průmyslovou i řemeslnou historií regionu je letos o čtyři cíle bohatší.
Kromě automobilky Hyundai v Nošovícíchv seznamu přibylo Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici (kde v expozici mají i slavný vůz Karla Lopraise z Rallye Dakar), CETRAT – Centrum tradičních technologií v Příboře (rukodělná výroba) a Raabova štola v Zálužném (těžba břidlice).
Technotrasa samotná je zařazená v Evropské cestě průmyslového dědictví ERIH, která je součástí Kulturní stezky Rady Evropy. K propagaci Technotrasy věnuje nováček HMMC i jeden ze svých SUV Tucson.