Jako z pohádky zní příběh Lea Stoklasy a jeho firmy. Takřka před pětadvaceti lety začal podnikat se zlatými knoflíky, nyní byl oceněn na Pražském hradě spolu s giganty, jako je například ČEZ nebo Mountfield.

Kolem prodejny Stoklasa v Ostrožné ulici v Opavě denně projdou stovky lidí, aniž by tušily, jaké jméno má v republice i v Evropě. Obchodní řetězec s textilní galanterií má celkem sedm prodejen, a to kromě Opavy i například v Praze nebo Ostravě.

Věhlas si ale získal především díky e-shopu, na kterém denně nakupují lidé z celé Evropy. Za doposud největší ocenění dlouholeté práce se však dá považovat to, které Leo Stoklasa přebral na sklonku listopadu ve Španělském sále Pražského hradu.

Cílem soutěže Českých 100 nejlepších je nalézt, vybrat a zviditelnit firmy, podniky či společnosti z co nejširšího spektra ekonomických aktivit, které dosahují vynikajících, mimořádných anebo pozitivně pozoruhodných výsledků.

V soutěži existují pouze tři omezení. Podnikatelský subjekt musí být registrován v České republice a být zde plátcem daní, musí mít nejméně dvacet zaměstnanců a jeho obrat za posledních dvanáct měsíců by měl být nejméně třicet milionů korun. Všechny tyto parametry Stoklasa splnil s přehledem.

„Nečekal jsem, že na předávání bude tolik významných politiků. Mihl se tam dokonce i Václav Klaus. Doposud jsem netušil, jak velkou váhu ocenění má, a podvědomě jsem to vnímal jako zařazení mezi špičky," uvedl generální ředitel firmy Stoklasa Leo Stoklasa s tím, že ani firmy několikanásobně větší neposlaly ocenění přebrat jednatele či zástupce, ale samotné ředitele.

Samotné ocenění Leo Stoklasa vnímá jako třešničku na dortu za dlouholetou dřinou a úsilím, kdy začínal prakticky od nuly.

„Pobavilo mne, když mi v den zveřejnění výsledků volala sestra, že jsme se umístili dokonce jedno místo před Českými drahami. Je to opravdu svým způsobem kuriózní," říká se smíchem Leo Stoklasa.

Leo Stoklasa spolu se svou tehdejší manželkou začal podnikat v roce 1990. Jejich první podnikatelskou činností byl prodej zlatých knoflíků, které do České republiky dováželi z Polska jako nedostatkové zboží.

O tom, jaká byla cesta odsud až na Pražský hrad, si můžete přečíst v dnešním (úterý 16. prosince) Opavském a Hlučínském Deníku a Regionu.