Například do opavského Globusu nyní přicházejí i ti, kteří chtějí vrátit či vyměnit věci, které darovali, nebo naopak našli pod stromečkem. Nejedná se o žádné návaly, ale spíše sporadické případy, ve kterých se Ježíšek z jakéhokoli důvodu netrefil obdarovanému do noty. A vrátit nakoupené zboží, pokud je nepoužité, je zde možné do 30 dnů.
V hlučínské prodejně Elektro speciál problémy s výměnou zboží nebývají. „Letos ještě nepřišel nikdo a v minulosti jsme takové případy řešili jen ojediněle. Zákazníky totiž při koupi upozorňujeme, že výměna zboží je možná pouze ve výjimečných případech," vysvětluje majitelka prodejny Daria Müllerová.
Do opavské prodejny Elektro Motex zákazníci se žádostí o výměnu nevhodných dárků v těchto dnech přicházejí. Například v opavském obchodě s hračkami Dráčik můžete nevhodný a nepoškozený dárek vrátit do 21 dnů, takoví zákazníci se však zatím prý příliš nehrnou. Bez udaného důvodu berou například markety Globus a Tesco zboží zpět do 30 dnů od koupě. Prodejny oblečení C&A a H&M rovněž. Řetězec obchodů se značkovými oděvy Timeout pak dává zákazníkům lhůtu dvou týdnů atd.
V čele zákazníků chodících vracet nakoupené dary pak údajně stojí jako tradičně hlavně muži. Ti se totiž na rozdíl od žen často nedokážou trefit do výběru správného prezentu. Často si například u oděvů pletou velikosti, či je vůbec neznají, zmýlí se ve značkách rozmanitých drogistických produktů, o kterých se domnívají, že je dotyční obdarovaní užívají, zvolí nevhodnou hračku pro dítě, zapomenou na domluvu a koupí něco, co pořídili kupříkladu již jejich partnerky, či zkrátka jen nevyberou správnou věc.
Co se týká vkusu a odhadu na dárky, ukazují Vánoce, že je v tomto ohledu slabším pohlavím rozhodně to mužské. Jak je to ale se zákonem? Mohou lidé kdykoli vracet jakékoli zboží? Není to tak docela jednoduché. U poškozeného zboží platí samozřejmě právo tradiční reklamace.
Jiné je to ovšem se zbožím, které je v pořádku, ale zákazníkovi z nějakého důvodu nevyhovuje. „Pokud obchod, kde byl dárek zakoupen, nenabízí možnost výměny zboží do určitého data jako nadstandardní službu zákazníkům, máme smůlu. Je totiž jen na obchodníkovi, zda na výměnu výrobku bez vady přistoupí," vysvětlují zástupci České obchodní inspekce.
Naštěstí řada obchodů nabízí zákazníkům po Štědrém dni možnost vrácení či výměny zboží i bez udání důvodu.
Na rozdíl od kamenných prodejen, kde obchodníci tuto povinnost ze zákona nemají, firmy a lidé prodávající přes internet přijmout zpět zboží a vyměnit jej za jiné nebo vrátit kupujícímu peníze musí. Tedy pouze za předpokladu, že se daný zákazník ozve nejpozději do 14 dnů od převzetí zásilky. Problém pak může také nastat i v případě, že se někdo rozhodne darovat svému blízkému například poukaz na různé služby apod.
„Ani v těchto případech nestanoví zákon podnikateli povinnost vrátit cenu poukazu nebo vyplatit částku za nevyužité služby, pokud se na takovém postupu předem obě strany nedohodnou," zní poučení České obchodní inspekce.