Nejenom Opavany však stejně intenzivně zajímá i osud poslední, tedy západní části severního obchvatu. Dobrá zpráva je, že na jeho přípravě se stále pracuje.

Pravomocné územní rozhodnutí má Ředitelství silnic a dálnic tak říkajíc v ruce už od léta roku 2015.

„Stát jedná s vlastníky pozemků, které následně vykupuje nebo jejich nemovitosti směňuje. První stavební povolení je vydané a další se budou podávat,“ říká předsedkyně Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57, hrabyňská starostka Zdeňka Jordánová.

Státu se snaží v okolnostech, které sám řešit nemůže, iniciativně pomáhat opavská radnice. V takových záležitostech jde například o zbytkové pozemky, které stát může vykupovat jen velmi obtížně.

V případech, kdy vlastníci s prodejem svých pozemků nesouhlasili, muselo být přistoupeno k jejich vyvlastnění.

„Tento nepopulární krok rozhodně není pro žádnou zúčastněnou stranu příjemný. Stát se však v rámci svých možností snaží s majiteli pozemků dohodnout. Pokud ale není jiná možnost, musí se do vyvlastnění jít. Od Ředitelství silnic a dálnic ale máme informaci, že těchto případů moc není,“ objasňuje situaci tajemník sdružení Martin Dostál.

Příprava této části severního obchvatu zatím pokračuje dobře a peníze na výkupy jsou v rozpočtu fondu dopravy zajištěny. Po roce je aktuálně vykoupeno téměř čtyřiaosmdesát procent pozemků.

„Za tímto výsledkem stojí pozitivní přístup naprosté většiny jejich vlastníků, kteří nám výrazně pomohli. Za to jim patří obrovský dík,“ míní Martin Dostál.

Vysoká připravenost této stavby nahrává lákavé možnosti, že by mohla být postavena také za evropské peníze. Důležité pro to však bude, jestli se zbývající pozemky podaří vykoupit nebo směnit ještě do konce letošního roku.

„Pokud se to povede, mohla by se západní část severního obchvatu města začít stavět už v příštím roce,“ dodává tajemník Dostál.