Robota, který jezdí v Ostravě, řídí pomocí teleoperace řidič ze vzdálené stanice v Brně. Už na jaře ale bude stroj jezdit samostatně a teleoperátor zasáhne do řízení jen v případě problémů či úprav.

Vozítko je široké metr a dlouhé tři metry. Váží 1,2 tuny a uveze tunu nákladu. Využívá olověné baterie, které se nabíjejí mezi jednotlivými svozy. S teleoperací přijde vozítko zhruba na 1,2 milionu korun, se softwarem pro plný autonomní provoz bude stát okolo tří milionů.

Mlhavé ranní počasí v Dolní oblasti Vítkovice, 25. října 2020 v Ostravě.
OBRAZEM: Ostrava zahalená v mlze. Letní čas skončil, takto vypadalo dnešní ráno

"Náš areál je poměrně rozsáhlý a denně dopravujeme mezi oběma oddělenými částmi desítky kusů vzorků, přičemž největší vzdálenost pro svoz jsou necelé dva kilometry," řekl vedoucí kvality, ekologie a bezpečnosti v BorsodChem Aleš Hanslík. Největší užitek robota tak firma vidí v úspoře času, který jinak při svozech stráví laboranti mimo laboratoř, a tedy mimo pracoviště, kde provádějí analýzy.

"Četnost svozů vzorků v průběhu směn je nepravidelná, ale někdy se stane, že laborant stráví za volantem auta při svážení vzorků i čtvrtinu své pracovní doby," řekl Hanslík. Množství času, který laboranti stráví svážením vzorků, je tak podle něj při nepřetržitém provozu nezanedbatelné.

Nejstarší pneuservis v Ostravě, kde pracuje David s Denisem a Ondřejem - podle svých slov na pohodu.
Čas přezutí? Nejstarší pneuservis v Ostravě: V klidu, stejně přijedou všichni!

"Laborant, který je zaškolený pro práci na složitých analytických přístrojích, přece nemusí svážet vzorky. V souvislosti se změnou produktového portfolia a s plánovaným rozvojem naší společnosti vzroste i počet analyzovaných vzorků a v silách laboranta už svážení nebude," uvedl Hanslík.

Firma podle něj uvažovala i o tom, že pro zasílání vzorků zřídí potrubní poštu, ale zajištění svozu robotem je flexibilnější a více odpovídá standardům 21. století.

"Pokud bude pilotní provoz vyhodnocen jako úspěšný, můžeme robota BringAuto využít i pro převoz jiných kusových předmětů, například ze skladů do jednotlivých výroben či administrativních budov, nebo k transportu naplněných obalů (sudů, IBC kontejnerů) v rámci areálu," uvedl Hanslík.

Trhy v Zabełkówe (Zabělkově), 24. říjen 2020.
REPORTÁŽ: Covid zasáhl i polské trhy. Podívejte se, jak to vypadá v Zabełkówě

V autonomních robotech BorsodChem vidí budoucnost. "Zatím jsme spustili pilotní provoz, jehož cílem je zjistit všechna možná specifika provozu a nastavit či přizpůsobit jak robota, tak naše procesy, aby společně byly kompatibilní a efektivní," uvedl Hanslík.

Najvárková řekla, že cílem společnosti BringAuto je robotizovat "last mile delivery", vyvíjí roboty, kteří budou doručovat zásilky koncovým zákazníkům na poslední míli. "Jednak tím ušetříme finance lidí a jednak tím umožníme, aby nudné a opakující se činnosti nemuseli dělat lidé. Člověk se pak bude moci věnovat kreativním věcem," uvedla Andrea Najvárková z brněnské společnosti BringAuto, která stroj vyvinula.

Zaměstnanci call centra innogy v Ostravě pomáhají trasovat nakažené pomocí chytré karantény, říjen 2020.
Noví bojovníci s covidem v Ostravě: Od energií přešli ze dne na den k trasování

Podle současné legislativy ale vůz nemůže po silnici jezdit bez řidiče. "Proto jsme se prozatím rozhodli přizpůsobit využití našich robotů pro soukromé areály - větší tovární komplexy, technologické parky a třeba i na letištích. Tam lze jízdu robota upravit pomocí vnitřních směrnic," uvedla Najvárková.