Nošovický pivovar, který je součástí Plzeňského Prazdroje, začal od počátku dubna stáčet své značky Radegast Premium a Originál do zcela nových moderních pivních lahví a pozměnil i etiketu.

Již dříve upravil pivovar také své logo. Změny doznal bůh Radegast, který se nyní dívá na zákazníky zpříma. „Odpovídá to hodnotám, které symbol pohanského boha ztělesňují – upřímnost, přímočarost,“ tvrdí Milan Gába z Plzeňského Prazdroje. Z dosavadních eurolahví typu NRW, které pivovar Radegast používal od roku 1996, vypili pivaři za jedenáct let přibližně jednu miliardu piv a dvakrát by obtočily zeměkouli kolem rovníku, spočítal regionální manažer prodeje Dušan Holý.

Nové pivní lahve, které pro Radegast zhotovili skláři ze skláren Vetropack Kyjov, jsou mnohem lehčí. Při dvaceti milionech lahví, které pivovar Radegast vymění v první fázi, to znamená úsporu 1200 tun skloviny. „U bedny to dělá 1,3 kilogramu, což jsou skoro čtyři prázdné láhve. Plánujeme, že v červenci už bude naše pivo jenom v nových lahvích typu gold,“ upřesnil.

Změna si však vyžádala nemalé investice. „Jen úpravy na obou lahvárenských stáčecích linkách stály deset milionů, šest milionů pak další zařízení.“ uvedl šéf pivovaru Radegast Ivo Kaňák. Životnost pivní lahve je v průměru čtyři roky a za tu dobu se ji podaří naplnit zhruba dvacetkrát. Podle Milana Gáby z Plzeňského Prazdroje usnadňuje nové balení zákazníkům při nákupu jejich oblíbeného piva orientaci. „Spotřebitel je sice konzervativní, pokud jde o chuť, ale změny obalu vnímá pozitivně,“ uvedl.

Že se výměna „kabátů“ vyplatila, potvrzuje i Dušan Holý, podle nějž od počátku dubna, kdy je Radegast v nových lahvích v obchodech, stoupl ve srovnání se stejným obdobím loňského roku prodej lahvového piva o šestnáct procent. Z celkového výstavu, který činí přibližně 2,2 milionu hektolitrů ročně, se stáčí do lahví 48 procent produkce. Větší polovina je dodávána v sudech či pivních tancích.

Skleněné pivní lahve, které nahradily ve druhé polovině devatenáctého století kameninové, byly v počátcích uměleckým dílem. Jako první zahájil stáčení piva do lahví plzeňský Měšťanský pivovar v roce 1887. Později poznamenala podobu obalů jednoduchost. Všechny pivovary měly stejné lahve a lišily se nanejvýš barvou, zelenou či hnědou. V poslední době však řada velkých pivovarů dosavadní NRW lahve opouští. Loni se začal do nových obalů stáčet Gambrinus, Budějovický Budvar, Starobrno, Staropramen, v lednu přešel na nové lahve Ostravar. Lahev se tak stává specifickým znakem každého piva, tvrdí historik Pivovarského muzea Jiří Hána.

Poslední stará láhev, která v minulých dnech sjela ze stáčecí linky nošovického pivovaru, poslouží jako odkaz dalším generacím. Ve speciální schránce ji před branami pivovaru uložili do země představitelé Radegastu spolu s dalšími předměty dokumentujícími současnost, včetně výtisků novin čimincí. Svůj odkaz dalším generacím předaly také známé osobnosti jako Karel Loprais, starosta Nošovic Miroslav Kačmarčík a „spravu pro generacyju, kera přyjdě po nas“ tu zanechal i populární Ostravak Ostravski.