Například na chodnících by podle vyjádření magistrátu neměla být vůbec. Jak se ale mohou lidé sami přesvědčit, v drtivé většině případů tomu tak není.

Podle podnikatelů má město nesmyslné nároky a lidi nepodporuje. Město však argumentuje tím, že chce zachovat především harmonické a esteticky přitažlivé prostředí nejen v památkové zóně.

Milena Rektorysová: Město nepodporuje podnikatele

Milena Rektorysová

Milena Rektorysová provozuje v Ostrožné ulici klubovnu U nás doma. Aby se lidé o jejím podniku dozvěděli, považovala za normální postavit ven reklamní ceduli, jako je tomu u dalších podniků v ulici. Loni to ještě šlo. Letos však už má podle magistrátu smůlu.

Důvod? Prý kvůli nevidomým.

„Bylo mi řečeno, že celá Ostrožná je odněkud vyňatá a reklamy na ní být nemohou kvůli nevidomým, aby jim nepřekážely v chůzi. Ani za poplatek, prostě to prý nejde. Takže nám schovali jednu reklamu ve tvaru písmene A, poté ještě i kolo, které bylo vedle stojanů opřeno o strom a rozhodně nikomu nezavazelo," konstatovala Milena Rektorysová.

Když se však podíváte po Ostrožné, u ostatních podniků stojí na chodnících reklamy běžně. „To jsem také namítla. Zajímalo mě, jakým způsobem je tedy ulice vyňata, proč ostatní reklamy mít mohou? Všichni jen krčili rameny. Že prý dostanu oficiální vyjádření, které ale dodnes nemám. Tady jde o princip. Město dělá z lidí idioty," nebrala si servítky.

K zamyšlení podle ní také je, proč v loňském roce bylo vše bez problémů a letos město argumentuje pohybem nevidomých. „Právě těm by ale měla vadit reklama, kterou někdo v únoru umístil na budovu v úrovni hlavy. Má tvar jehlanu, jednoznačně zasahuje do chodníku. Kdyby tudy šel nevidomý, minimálně rozbitou hlavu určitě má," doplnila.

Petr Stanjura: Chceme regulovat reklamu v celém městě

Petr Stanjura

Regulaci reklamy v centru města mohla upravovat obecně závazná vyhláška z roku 2013, která však dosud nebyla schválena. Podle vedoucího odboru hlavního architekta a územního plánu opavského magistrátu Petra Stanjury by i tak měl vzniknout manuál, který se touto regulací bude zabývat.

„Ve spolupráci s odborem dopravy, který má na starost povolování záborů veřejného prostranství, pracujeme na dokumentu, který by měl regulovat reklamu v centru města," uvedl hlavní architekt.

Už dnes je podle něj ošetřen aspekt, který řeší pohyb hendikepovaných osob. „V pěších trasách nesmí být pevné překážky, například áčka nebo kolmé vyčnívající štíty, které by zasahovaly do průchozího profilu chodce," dodal s tím, že stejná pravidla platí pro celou městskou památkovou zónu.

Hlavní věcí je podle Stanjury uchopit zejména ten typ reklam, kterou neomezuje stavební zákon ani zákon o památkové péči. „Příkladem jsou plachty, které jsou umisťovány na fasády," upřesnil Petr Stanjura s tím, že jeho odbor hledá cestu, jak se vypořádat s mnohdy živelnou a kontroverzní reklamou, která nepřispívá k harmonickému prostředí města.

„Usilujeme o rozšíření regulace reklamy na území celého města," doplnil Petr Stanjura.