Uskupení Beskydské aglomerace, ve kterém se sdružují samosprávy z jižní části Slezského vojvodství, dostalo první schválení z dotačního programu Kolej Plus na kompletní rekonstrukci trati č. 190 mezi Těšínem a Bielsko-Białou.

Cílem zmíněného vládního programu, který poběží až do roku 2028 s rozpočtem 6,6 miliardy zlotých, je obnova regionálních tratí směřujících do menších polských měst.

V Polsku začal Jarmark św. Mikołaja, 3. listopadu 2021 v Cieszynie.
Rozdílný advent: Doma ticho a klid, Češi vyráží za vánočními trhy do Polska

Investice v současnosti postoupila do druhého kola dotačního řízení, ve kterém se rozhodne o jejím dalším osudu. Z programu Kolej Plus mohou sdružené samosprávy čerpat 85 procent všech nákladů na projekt rekonstrukce místní trati.

V oblasti Bielsko-Białé se počítá s náklady téměř 173 milionů zlotých. Tedy téměř 956 milionů korun. Zbylou část by pak musela ze svých rozpočtů pokrýt jednotlivá města. V přepočtu by šlo o 143 milionů korun.

V plánu projekt zahrnuje rekonstrukci 22 kilometrů dlouhého úseku mezi Skočovem a Bielsko-Białou. Menší úsek do Těšína se již opravuje.

Český i Polský Těšín rozděluje Olše, hranice je však na tomto místě velice otevřená.
OBRAZEM: Jak se žije na česko-polské hranici v Těšíně? Bardzo fajnie!

Kromě rekonstrukce trati by také došlo na opravy infrastruktury, zastávek, pěších zón. Přímo v Bielsko-Białé by se pak vlaková zastávka mohla posunout blíže k místnímu nákupnímu centru.

Mezi Těšínem a Bielsko-Białou přestaly jezdit vlaky v roce 2009. Tehdy došlo i ke zrušení provozu mezi českou a polskou stranou hranice. Ten se pak vrátil v roce 2015. Před 12 lety byla trať na polské straně zrušena i kvůli nevyhovujícímu stavu místních kolejí.

Jan Meichsner / Zdopravy.cz