V pátek mohli Slovenskou strelu vidět železniční fanoušci na kolejích, tažná lokomotiva ji přesunovala z Přerova do areálu společnosti ČMŽO-elektronika v Hranicích k posledním úpravám.

Motorový vůz M290.002 je národní kulturní památkou, zhruba dva roky trvá jeho rekonstrukce do původní podoby a provozuschopného stavu. Restaurátoři museli najít správný odstín, v jakém motorový vůz původně jezdil.

V materiálech k vozu je uvedena „jasně zářivá višňová červeň“. Tento odstín se ztotožnil v archivech Tatry a na karoserii byla zvolena barva višňová červeň (ČSN 8300) v polomatném provedeni. Podvozky jsou šedé, střecha v barvě starého zlata.

Oprava nabrala kvůli pandemii koronaviru mírné zpoždění, kompletně má být hotovo do konce října.

Naposledy byla Slovenská strela na železniční trati v roce 1960, pak stála dlouhé roky v Kopřivnici na kolejích u muzea Tatry jako exponát.

Experti zprovoznili srdce Slovenské strely

Unikátní přenos výkonu

Motorové vozy M290.0 byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vůz rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos.  Dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině, při zkouškách dosáhl až 148 km/h.

Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.

Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatra. Vlastník vozidla, společnost TATRA TRUCKS, buduje v Kopřivnici pro vůz nový depozitář.