"Vývoj a následná výroba vozidel probíhaly v Česku a podílela se na něm řada domácích firem a institucí s podporou korporace General Dynamics European Land Systems, která již dříve poskytla licenční práva na výrobu pandurů v České republice," uvedl Čírtek. Vedle TDV se na zakázce podílely například Retia, Vojenský výzkumný ústav, Vojenský technický ústav pozemního vojska, Ray Service nebo Optokon. 


První stroje firma armádě předala na konci roku 2019 a letos postupně 16 dalších. Armáda získala šest obrněných velitelsko-štábních vozidel a 14 obrněných spojovacích vozidel. "Vzhledem ke skutečnosti, že jsou vybaveny špičkovými technologiemi, více než polovinu jejich ceny tvoří speciální komunikační, spojovací, elektronické a další vybavení, z velké části rovněž vyvinuté a vyrobené českými firmami," uvedl Čírtek. TDV bude rovněž v příštích letech zajišťovat jejich servisní podporu. 

Šestiválcový turbodieselový motor

Čírtek uvedl, že hlavní změnou nových vozů oproti pandurům, které armáda používá už přes deset let, je výrazné zvýšení balistické a protiminové ochrany. "Té bylo docíleno především instalací nových přídavných plátů keramického pancíře a zesílením podvozkových částí vozidla. Díky těmto změnám se navýšila i celková hmotnost obou verzí, proto byl u nich posílen rovněž brzdový systém," uvedl Čírtek. 

Vozidla mají šestiválcový turbodieselový motor Cummins ISLe T450 HPCR o výkonu 335,6 kilowattu. Při hmotnosti přesahující 22 tun mohou jet rychlostí přes 100 kilometrů v hodině a dojezd mají přibližně 700 kilometrů. "Vozidla jsou schopna překonávat příkopy o šířce až 2,2 metru, svislé překážky do výšky 0,6 metru a překonávat vodní toky broděním do výšky hladiny 1,5 metru," popsal mluvčí. 

Součástí dodávky bylo i šest polních velitelských pracovišť, která jsou funkčně propojena s velitelsko-štábními pandury. "Mají podobu nafukovacích stanů s kapacitou deseti pracovišť s počítačovými terminály, díky nim bude možné rozšířit počet příslušníků štábu nadřazených velitelských stupňů přímo v poli," uvedl Čírtek.

Většina dodaných vozidel je součástí výzbroje 4. brigády rychlého nasazení. "Jsou důležitým segmentem, který posílí naše místa velení a výrazně přispěje ke zlepšení systému velení a řízení jak na brigádní, tak praporní úrovni. Současně kvalitativně posílí naši schopnost operačního nasazení na území ČR, ale i v zahraničí," uvedl velitel brigády Josef Trojánek.

K TÉMATU

Tatra Defence Vehicle se specializuje na vývoj, výrobu, generální opravy a modernizace převážně obrněných a speciálních vozidel pro domácí i zahraniční zákazníky. Zabývá se například také vývojem a produkcí obrněných vozidel využívajících podvozky Tatra nebo se společností Tatra Trucks spolupracuje na výrobě obrněných vozidel typu Titus.