Ani se tomu nechce věřit. Problematický tendr na nového provozovatele rychlíků mezi Ostravou, Opavou a Olomoucí se táhl dlouhé měsíce a byly o něm napsány tisíce slov. Teď ale vše směřuje k tomu, že bude zdárně dokončen. Vítězem se pravděpodobně stane společnost RegioJet se svými specifickými žlutými vlakovými soupravami.

Vozit lidi na této trase by pak měla společnost minimálně dalších patnáct let. Co konkrétně to bude pro cestující nejen z Opavy znamenat, na to si budeme muset ještě chvíli počkat. RegioJet však slibuje velké změny. A mezi ty pro Opavany nejzajímavější patří hlavně levnější cestování.

RegioJet láká na lepší ceny

„RegioJet nabídne téměř čtyřicetikorunovou úsporu na dotacích na jeden vlakový kilometr oproti provozu vlaků Českých drah a skokový růst kvality a služeb pro zákazníky. Bude realizovat aktivní marketing a obchodní politiku a vedle moderních vlaků nabídne i atraktivní ceny a další doplňkové služby," slibuje za společnost RegioJet Aleš Ondrůj. Zároveň zdůrazňuje, že dojde k vytvoření řady nových pracovních míst. Na lince se posléze počítá s provozováním vlaků typu PESA Link2.

Ruka v rukávě ještě není, ale dohoda je na spadnutí. Přidělit zakázku právě RegioJetu má ale mít v plánu ministr dopravy a opavský exprimátor Zbyněk Stanjura (ODS). Společnost pochopitelně rozhodnutí ministerstva upřímně přivítala a je údajně rozhodnuta nabídku Zbyňka Stanjury přijmout. Komu naopak není tento výsledek po chuti, to jsou České dráhy, které byly na dané trati dosavadním provozovatelem, ale do aktuálního výběrového řízení se nepřihlásily, neboť nestihly včas pořídit nové vlakové soupravy, což bylo jednou z podmínek tendru.

Dráhy se nicméně spoléhaly, že bude výběrové řízení zrušeno a vyhlášeno nové.

Gentlemanské gesto konkurenční firmy

Oproti očekávání v něm totiž zbyli jen dva zájemci. RegioJet a konkurenční Arriva. Druhá jmenovaná společnost byla však v minulých dnech z tendru vyloučena, jelikož nesplnila některé z podmínek. Ve hře tak zůstal pouze RegioJet. Aby existoval pouze jeden účastník, to ale pravidla výběrových řízení nepřipouští. Zrušení tohoto a vypsání nového tendru tak bylo očekávané.

Více než gentlemansky se ale nedávno projevila Arriva, jejíž zástupci se vyjádřili, že ačkoli byli vyřazeni z boje, přejí si, aby ministerstvo vyhlásilo vítězem RegioJet, který ostatně tak či tak podával po celou dobu nejvýhodnější nabídky. Zbyněk Stanjura nakonec souhlasil s tím, že další odklady by přinesly jen komplikace a přidělením zakázky RegioJetu se alespoň podaří stihnout termín, kdy měl na lince začít operovat nový dopravce, tedy prosinec roku 2014.

České dráhy hodlají ještě rozhodnutí ministerstva analyzovat, ale zda podniknou nějaké kroky k jeho zvrácení, zatím neprozradily. Mnohem radikálnější jsou v tomto drážní odboráři, kteří považují postup ministerstva za jasně neplatný. „Odborové sdružení železničářů je vystoupením ministra dopravy šokováno a zadá právní rozbor jeho stanoviska," uvedl pro ČTK předseda nejsilnější odborové centrály na železnici Jaroslav Pejša.

Jestliže by se názor odborářů potvrdil, pak jsou odhodláni jít až k soudu. Jak vidno, zatím by bylo předčasné chválit dne před večerem. Ovšem nastíněná varianta nového provozovatele v podobě RegioJetu se v současnosti jeví jako silně pravděpodobná.

Na závěr si jen připomeňme, že účast v tendru avizovaly kromě zmíněných společností například i firmy Veolia transport, Leo Express či nizozemská Abellio. Žádná z nich se ovšem nakonec nepřihlásila. Na výběrové řízení bylo rovněž podáno několik stížností a protestů, a to jak z řad soukromých firem, tak národního dopravce Českých drah. Po nespočtu podobných zádrhelů to ale vypadá, že na lince z Ostravy přes Opavu a Krnov do Olomouce bude již brzy skutečně fungovat zbrusu nový dopravce, což ministerstvo považuje za první krok v rámci liberalizace celé české železniční sítě.