Wrapáček. Takový název má funkční pytlík s membránou přizpůsobenou potřebám pečiva, který jej uchová déle čerstvé, šetří tak peníze a ještě udělá parádu v kuchyni. Vznikl vlastně náhodou díky tomu, že sestry z podbeskydské obce chtěly najít textilní alternativu k plastovým krabičkám na svačiny pro děti a šít ve volném čase zajímavé a užitečné obaly.

„Při hledání vhodné textilie jsme našly látky s nánosováním, které po ,vyladění’ optimálně vyhovovaly pro pečivo. Naše originální membrána Fresh Up dovoluje pečivu přirozeně dýchat, takže se nezapaří jako v plastovém sáčku a nemá tendenci rychle plesnivět. Současně zpomaluje jeho okorávání a udrží jej déle čerstvé, tím funguje podstatně lépe než běžný plátěný pytlík. Nánosování je špičková technologie, ale princip fungování byl inspirovaný přírodou,“ popisuje začátky podnikání Lea Duží, která je jednatelkou společnosti Wrap Up.

Membrána pytlíku jde snadno umýt

Když obě ženy získaly na textilii atest pro kontakt s potravinami, trvalo jim několik měsíců, než vymyslely vhodný postup šití membránové látky v kombinaci s bavlnou, aby se dvouvrstvý pytlík dobře zavíral a mohl se prát. Jeho finální podobu si nechaly zapsat jako chráněný vzor.

Darja Blahutová k tomu dodává: „Způsob ušití Wrapáčku umožňuje vytáhnout membránu a jednoduše omýt, proto se pytlík nemusí často prát jako utěrka. V případě potřeby se pytlík může prát i v pračce, a to je zásadní rozdíl oproti voskovaným ubrouskům, které se nesmí ani omýt horkou vodou. Hygienické podmínky jsou přitom pro uchovávání potravin zásadní.“

close Sestry Lea Duží a Darja Blahutová vymyslely speciální pytlík na pečivo. info Zdroj: se souhlasem Wrap Up zoom_in Lea Duží a Darja Blahutová

Jejich podnikání mělo téměř učebnicové etapy. Na začátku byl nápad, pak se všechny síly soustředily na výrobní proces – hledání švadlen a zajištění materiálů. Sestry začínaly se třemi puntíkovanými vzory, dneska mají dvacet designů a stále vymýšlejí nové.

Podnikat začaly až v padesáti letech

„Všechny naše látky jsou vyrobeny v Česku. Dáváme práci švadlenkám v okolí, mnohé jsou ženy v důchodu, stříhá nám chráněná dílna a třeba kuchyňské chňapky do kolekce k pytlíkům nám šije chráněná dílna v Ostravě,“ říká Lea Duží.

Jejich firma Wrap Up je podle ní ženský ekosystém, všechny pracovnice mají zkrácené úvazky kvůli dětem nebo ze zdravotních důvodů, přesto vyrobily už více než padesát tisíc pytlíků.

„Asi musíme uvést, že jsme začaly podnikat v padesáti letech,“ připomíná Lea a dodává: „A to je jiná situace než u startupů mladých lidí. Máme zkušenosti, poradíme si s výrobou i s legislativou, rády prodáváme v naší kamenné prodejně ve Frýdku, ale on-line svět byl pro nás velkým oříškem. Dobrý nápad totiž nestačí – náš pytlík je kvalitní, udržitelný, bezpečný, eliminuje plastové obaly a šetří potraviny, ale bez on-line marketingu se v dnešní době neobejdete.“