Vítek Ježek neměl na kontě miliony. „Na začátku jsme repasovali stará darovaná kola od lidí, odtud také vznikl název Rekola. Na víkendových workshopech jsme je společně servisovali, barvili na růžovo, každé pojmenovali a postupně umisťovali do ulic. V roce 2014 se projekt rozšířil do Brna a Olomouce, následující rok jsme spustili provoz i v Českých Budějovicích,“ popsal začátky.

Růžová barva nebyla pro kola zvolena náhodně. Kola jsou na ulici dobře vidět a snadno je odlišíte od soukromých kol. Specifická barva by také měla odrazovat zloděje, protože růžového kola si v ulicích každý všimne. Navíc je to barva transparentní a symbolizuje veřejný prostor, pro který jsou Rekola určena.

Od roku 2015 se začala Rekola postupně profesionalizovat, procházela pravidelnou kontrolou servismanů a v Praze začala mít jednotné díly. Zdokonalila se aplikace na iOS a Android a přibyla možnost půjčení kol přes SMS. O rok později představil tým novou flotilu kol, která byla sice repasovaná, takže měla různé typy rámů, ale díly už byly unifikované. Pro zpestření vymýšleli pro své uživatele i další možnosti výpůjček, jako rekošťata na dubnové čarodějnice nebo rekluzáky, které si mohli přes aplikaci půjčit zájemci v Praze a v Brně.

Rok 2017 měl v příběhu Rekol zásadní význam. „Byl to pro nás zlomový krok na cestě k vybudování systému sdílených kol, srovnatelnému se systémy západními: jednotlivá výpůjčka, vlastní design kola, pohodlné placení pomocí platební karty, pravidelné převážení kol ve větších městech, nebo GPS senzory, za které jsme dokonce obdrželi cenu iOT,“ popsal na webu důležité změny tým Rekol.

Rekola i ve Finsku

I následující rok byl velmi úspěšný. Poskytnutí Rekol pro přejezd Libeňského mostu v Praze, uzavřeného pro motorová vozidla a MHD, získalo v kategorii marketingové inspirace Křišťálovou lupu. Během sezóny 2019 se Rekola objevila už v jedenácti českých a jednom finském městě. V provozu bylo přes dva tisíce kol, která mohlo využívat přes 250 tisíc registrovaných uživatelů. Kromě standardních Rekol a sportovních kol už jezdily v ulicích měst i skateboardy, koloběžky, paddleboardy a také elektrokola.

V loňském roce přestala Rekola v polovině měst fungovat ať už z důvodu malého zájmu, neochotě měst se podílet na financování nebo prohře ve veřejné soutěži na provozování bikesharingu. V době pandemie se Rekola zapojila do pomoci mimo jiné nabídkou jízdného zdarma pro zdravotníky a dobrovolníky, kteří pomáhali.

V současné době si můžete Rekolo půjčit 24 hodin denně v pěti městech - v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci a v Bratislavě. Po registraci budete ke správnému fungování aplikace potřebovat mobilní data. Pak už stačí si vybrat nejbližší kolo a naskenovat QR kód. V aplikaci se vám zobrazí kód zámku, kterým snadno odemknete a můžete jet. Poté je třeba kolo zase uzamknout a v mobilní aplikaci je označit jako vrácené spolu s místem vrácení.

Více o cyklistice najdete na Deník.cz. Staňte se dnes digitálním předplatitelem a získáte zdarma e-knihu plnou cyklotras po celém Česku. Více na: predplatne.denik.cz/cyklodenik