Po dlouhé době sáhla dramaturgie Slezského divadla do šuplíku s napětím a na opavské jeviště vrátila divácky oblíbenou detektivku. V neděli 30. března představil činoherní soubor známý thriller Fredericka Knotta s názvem Čekej do tmy.

Diváci v něm sledují tvrdý souboj mladé slepé ženy a nelítostného zabijáka o panenku, vyplněnou heroinem. Mnozí z návštěvníků si příběh pamatují z filmového zpracování režiséra Terrence Younga z roku 1966, ve kterém ústřední postavu vytvořila Audrey Hepburn. Za svůj herecký výkon získala svou v pořadí už pátou nominaci na Oscara.

Opavského nastudování se ujal divadelní a televizní režisér Rudolf Tesáček a spolu s opavskými herci nabízí divákům vydatnou porci napětí s důmyslnou zápletkou a psychologickými motivacemi. Jen úvod se trochu zbytečně táhne a hlavně u debat dvou zlodějíčků bylo na premiéře zřetelné čekání na narážky.

Hlavní postavu Zuzany Hendrixové svěřil režisér nové posile dámské části činoherního souboru Haně Baroňové, která má v první části hry ještě rezervy. Zejména ve scéně s Jakubem Stránským u ní převažují emoce a ve snaze o věrné podání nastupujících obav zbytečně přehrává do plané hysterie. Chytá se až v druhé polovině inscenace, kde už působí daleko věrohodněji.

Role je velmi náročná a k vylepšení detailů může přispět reprízové uvolnění. Z dvojice drobných zlodějíčků dostává větší příležitost Jakub Stránský a dokáže ji využít. U svého Mika Talmana vystihuje sympatickou dávku lidské slušnosti, kterou ani kriminální minulost nedokázala zničit. Na člověka, žijícího ve specifickém prostředí galérky, však působí až příliš kultivovaně. Jeho styl by občas mohl trochu zhrubnout do polohy více odpovídající bezvýznamnému zloději z okraje společnosti.

Jako Glorie opět září Sabina Muchová, které jsou role mile rozjívených fracků hodně blízké. Dokonale vystihuje nevzhlednou pubertální dívenku, usilující o lásku a pochopení svého okolí s dávkou přetékajícího citu i drobných zlomyslností. V opavském činoherním souboru má tato drobná herečka v současné době nezastupitelné místo.

Michal Stalmach zvládá epizodní roli Freda Hendrixe na výbornou a pohybuje se v ní zcela lehce a přirozeně. Druhou stěžejní postavu inscenace drží pevně v rukou Kostas Zerdaloglu. Bezcitného gangstera, pro kterého lidský život nemá sebemenší cenu, vytváří bez nežádoucích výkyvů. Dokáže se suverénně držet v rovině zla, aniž by ho musel nějak zvýrazňovat a v tom je největší síla jeho projevu.

Režiséru Tesáčkovi se v souladu se záměrem autora podařilo gradovat napětí po jednotlivých kapkách až do celkové atmosféry strachu, ve které publikum ani nedutá. Dojem ze sledovaného představení umocňuje vhodně řešená scéna Vítězslava Fejleka a kostýmy, zapadající do současnosti, navrhla Alice Lašková. Hra Čekej do tmy příjemně obohacuje nabídku letošní divadelní sezony a bude zcela určitě provázena zájmem publika.