„Nepochybně jde o vrchol mé kariéry. Výstavy ve Slezském muzeu přitom dělám už patnáct let,“ usmíval se. Návštěvníci do soboty 31. prosince budou moci spatřit 352 předmětů mapujících historii českého Slezska zhruba od začátku 15. století do roku 1914.
Odkud vzešel impuls uspořádat výstavu takových parametrů?
Paměť Slezska sleduje dva cíle. Sice být úvodním dílem projektu Slezsko: Paměť – identita – region a současně ji můžeme chápat jako pozvánku na otevření stálé expozice Slezského muzea, které bude otevřeno v květnu příštího roku.
Přípravy odstartovaly letos na konci ledna. Věřil byste tehdy, že se už po necelých deseti měsících bude vystavovat?
Jedná se o světový rekord. Složitější bylo finále. Přicházeli jsme do objektu, který byl rozestavěný. Do poslední chvíle se nevědělo, zda vše půjde skutečně zrealizovat. Vznikla celá řada technických problémů. Na samotnou instalaci jsme měli zhruba čtrnáct dní. Autorský tým čítal dvacet osob. Celkově se na výstavě podílelo asi sedmdesát lidí.
Součástí Paměti Slezska je i čtyřsetstránkový katalog mapující všechny vystavované předměty. Říká se, že jde skoro o encyklopedii. Jaký je váš pohled?
V řadě témat, která jsme definovali, se bude jednat, v uvozovkách, o svéráznou encyklopedii. Narážím na to, že jedna část stálé výstavní expozice se přímo jmenuje Encyklopedie Slezska. Jde o vědeckou publikaci a zároveň o katalog, takže i lidé méně poučení o dané problematice najdou podrobné komentáře, rejstříky a odkazy na literaturu.
Během posledních deseti měsíců jste musel spolupracovat s muzei a archivy ostatních měst slezského regionu. Vycházeli vám zde vstříc anebo jste se nesetkal s pochopením?
Spolupráce byla znamenitá. Musím přiznat, že jsme nalezli jedinečné pochopení. Všichni byli ochotní a velice vstřícní. V Českém Těšíně, Frýdku-Místku a mohl bych pokračovat. Jednalo se o báječné spojení lidí, kteří cítili smysl celého projektu.
Vyjmenujete exponát, který je na této výstavě skutečně jedinečný?
Nejexkluzivnější exponátem je rozhodně Panna Marie ze Slezské Ostravy. Musela být sundána z oltáře kostela, kde se normálně slouží bohoslužby.
Nejspíš ji tedy nebylo jednoduché v prostorách Domu umění instalovat.
Nejde o muzejní exponát, který si můžete půjčit na revers. Jedná se o věc ze živého fiktivního prostoru. Musela být převezena speciální firmou. Určitě technicky nejnáročnější kousek.
Petr Dušek