Kdo si myslel, že přijede v pondělí ráno a dostane se hned na řadu, měl smůlu. Na přezutí se čeká i několik hodin. Pneuservisy nabízející objednávky přes internet hlásí plno i na několik dnů dopředu.

„Ano, je tu frmol. Čekací dobu odhaduji tak na tři hodiny,“ řekl Deníku v pondělí po ránu Jiří Bura z pneuservisu v Šenově u Ostravy. Fronty se tvořily také u dalších provozoven po celém moravskoslezském regionu.

„Bývá to každým rokem stejné. Prudce se ochladí, začne padat sníh a najednou se objeví desítky řidičů a všichni spěchají. Čekací doby se prodlužují a lidé jsou nervózní. A když se jich zeptám, proč nepřijeli dříve, jen pokrčí rameny a řeknou, že před několika dny bylo ještě pěkně,“ uvedl Josef Navrátil, majitel pneuservisu v centru Ostravy. Motoristy zřejmě zmátlo velmi příjemné čtvrteční počasí, po kterém však během víkendu přišla prudká změna.

SEZÓNA

Zimní pneumatiky je nutné mít od 1. listopadu do 31. března vždy, když je na vozovce souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Pokud je v úseku značka Zimní výbava, platí povinnost po celou uvedenou dobu bez ohledu na počasí.

Vyrazit na zasněžené silnice s letními pneumatikami je velký hazard. V tom lepším případě dotyčný zaplatí pokutu. Při nehodě, na které se podepsaly nevhodné pneumatiky, mohou být materiální ztráty podstatně větší. Pokud pojišťovna zjistí, že řidič neměl řádně přezuto nebo hloubka dezénu neodpovídala stanoveným normám, může výrazně zkrátit plnění z povinného ručení i havarijního pojištění.

ŽIVOTNOST PNEUMATIK

Ještě nedávno platilo, že stáří zimní pneumatiky by nemělo překročit čtyři roky. Po této době se její vlastnosti údajně zhoršují. Výrobci pneumatik však nedávno přišli s upřesněním, podle kterého je životnost daleko vyšší. Záleží na způsobu používání, četnosti jízd a dalších okolnostech. Potvrdila se tak slova některých odborníků, kteří již řadu let tvrdí, že na pneumatikách, které jsou v pořádku a mají předepsanou hloubku dezénu, lze jezdit i déle.

„Co si budeme říkat, je to o penězích a lidé se snaží šetřit, což je zcela normální. Kdyby takové pneumatiky po čtyřech sezonách vyhodili, byli by špatní hospodáři. Pokud jsou pneumatiky funkční, dá se na nich jezdit i podstatně déle než čtyři sezóny,“ uvedl Josef Navrátil.

K TÉMATU

Minimální hloubka hlavních dezénových drážek zimních pneumatik
Osobní automobily – 4 mm
Nákladní automobily – 6 mm

Zjistit, zda zimní pneumatika u osobního automobilu nemá hloubku dezénu menší než předepsané čtyři milimetry, lze i bez měření. Stačí k tomu eurová mince vložená mezi lamely. Pokud je vidět její zlatý okraj, hloubka je menší než čtyři milimetry.

Srovnání brzdné dráhy při rychlosti 50 km/hod při použití letní a zimní pneumatiky  

Typ vozovky Typ pneumatik Brzdná dráha v metrech
zasněžená zimní 35
zasněžená letní 43
zledovatělá zimní 57
zledovatělá letní 68