Deníku se také podařilo získat svědectví člověka blízkého vedení Městského kulturního střediska (MKS), který je obeznámený s přípravou akce. Jeho jméno redakce zná, s ohledem na jeho ochranu se ale rozhodla jej nezveřejnit. Chyby, na které upozorňuje, nezajímají Krajskou hygienickou stanici v Ostravě, která s organizátorem slavností správní řízení kvůli nedostatečné kontrole na bezinfekčnost nezahájila.

Nad nezvládnutou organizací, během které u sebe neměli organizátoři čtečky QR kódů a odbavení návštěvníků první den slavností vázlo po tisících, se pozastavil i zdroj Deníku: „Zaměstnanci v budkách, kteří měli kontrolovat bezinfekčnost návštěníků, k tomu dostali dva jednoduché nástroje: papír a tužku. Když si spočítáme, že dejme tomu v pátek přišlo zhruba 10 tisíc lidí, tak to vychází, že každá pokladna u sebe musela mít papír s 2,5 tisíci čárkami. Pokud se údaje nezadávaly do žádného společného systému, a žádný takový systém opravdu neexistoval, jak mohli organizátoři zajistit, že skutečně alespoň polovinu lidí budou tvořit lidé očkovaní nebo po prodělání covidu, jak určují pravidla pro takové akce? Evidence o očkovaných nebo testovaných neexistuje.”

Na chyby s kontrolou bezinfekčnosti lidé upozornili Krajskou hygienickou stanici, která podněty a dotazy návštěvníku ohledně nedostatečné kontroly při vstupu řešila. Případem se ale zabývat nebude. „Správní řízení nebylo zahájeno,” potvrdil Deníku mluvčí Krajské hygienické stanice Moravskoslezského kraje Aleš Kotrla.

Organizátoři měli být podle zdroje Deníku na akci lépe připraveni. „Co se týče předprodeje, tak počet prodaných online vstupenek se samozřejmě věděl. Ředitelka MKS Yvona Dlábková věděla, že za tak krátkou dobu nestihnou zaměstnanci všechny návštěvníky odbavit, i přesto se rozhodla, že pokladny otevře místo v 15.30, jak bylo uvedeno na stránkách MKS, v 15.00, čili o pouhou půlhodinu. Aby pokladní stihly všechny lidi odbavit včas, musely by mít v pátek otevřeno od sedmi ráno (což bylo jen na rozhodnutí paní ředitelky) anebo odbavit skoro 2 tisíce lidí za hodinu u každé pokladny, což samozřejmě není v jejich silách." pokračuje zdroj Deníku.

Právě v pátek se u vstupu mačkalo na tři tisíce lidí, kteří stáli frontu skoro tři hodiny. „Minimálně jedna pokladna musela třikrát volat ochranku, protože dav jim vytlačil celé okno z budky. Lidi se tam navzájem málem ušlapali, jelikož nikde nebyly žádné zátarasy ani vyznačené prostory, kde stát frontu. A kde myslíte, že byla ředitelka Dlábková? Údajně měla dost práce s tím, aby zařídila rodině focení s každou slavnou osobností, která byla zákulisí,” popsal situaci zdroj Deníku.

Piráti na pondělním jednání zastupitelstva města pojmenovali problémy akce a požadují změnu ve vedení MKS, které akci organizuje. Zmínili například mačkání se několik hodin ve frontě na vstup, dlouhé čekání na nealko nápoje, záplavu jednorázových plastů, absence popelnic na tříděný odpad, auta stojící všude okolo mimo parkovací plochy a hluk rušící pacienty přilehlé nemocnice.

Piráty i mnohé návštěvníky překvapilo, že ačkoliv si zakoupili lístky online předem, museli stejně jako ostatní vystát několik set metrů dlouhou frontu. Pořadatelé totiž pracovníky u vstupu na slavnosti nevybavili čtečkami QR kódů, přestože vstupenky z předprodeje byly právě v této podobě. 

Zdroj: Deník/Ondřej Dluhi

„Celý formát festivalu je podle nás špatně, jako Piráti bychom zvolili jinou formu. Změnili bychom místo konání, zlepšili organizaci i předprodej, jednorázové plasty nahradily vratnými nick nacky a papírovými tácky, místo ohňostroje nabídli laserovou show dronů nebo videomapping. Bohužel Havířovské slavnosti kromě spousty stánků s pivem nenabídly po kulturní stránce mnoho zajímavého, prostor na akci by měli dostat také místní skupiny a interpreti jako tomu bývalo dříve. V Havířově chybí podpora menších akcí, alternativní scény a pestrých  žánrů. Domníváme se, že stav havířovské kultury je z velké části způsoben zkostnatělým vedením paní ředitelky, která je ve funkci 17 let,“ komentuje Martin Kmec, havířovský zastupitel a DJ, který nejen v Havířově pořádal hudební akce a menší festivaly.

Na zasedání zastupitelstva se Piráti dotazovali na ekonomickou stránku slavností a chtěli znát náklady a výnosy této městské akce. V rámci interpelací se dále zastupitel Martin Rédr zeptal Rady města, jaké z organizačního selhání vyvodí důsledky a připomněl, že mnohá pochybení se netýkají pouze letošního ročníku. Podle Pirátů se nekompetentnost vedení MKS projevila již mnohokrát v minulosti, což způsobilo menší či větší ostudu i za hranicemi města a mezi mnohými členy kulturní obce.

 „Připomněl bych předpremiéru dokumentu Trabantem do posledního dechu, jehož tvůrce zaskočila jak vysoká cena, tak podmínky pronájmu, dlouho připravovanou a na poslední chvíli zrušenou výstavu aktů, ale především dlouhodobé porušování zákoníku práce a pracovních podmínek, které potvrdil inspektorát práce,” vysvětlil Martin Rédr. 

Deník oslovil s žádostí o vyjádření ředitelku MKS Havířov Yvonu Dlábkovou, která se obrnila hradbou mlčení a s médii tři týdny nekomunikuje. Na žádost Deníku opět nereagovala.

Primátor Havířova Josef Bělica (ANO 2011) po selhání organizátorů tvrdil, že problémy vnímá velmi vážně, situaci chce analyzovat a vyvodit z ní důsledky. Nic takového se po pondělním jednání zastupitelstva a tři týdny po akci nestalo.