VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště Leoše Janáčka Ostrava stagnuje aneb Temno nad Mošnovem

/INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ Do druhého největšího letiště v zemi bylo za posledních deset let investováno už takřka tři miliardy korun. Jen opravdoví zahraniční specialisté a analytici mohou objektivně posoudit, zda účelně. Realita je taková, že to na výsledcích Letiště Leoše Janáčka zatím není vůbec vidět.

7.2.2018
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

V tuzemsku je v provozu pět mezinárodních letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary), pouze to v hlavním městě je schopno bojovat s polskou konkurencí.

Na celé čáře prohrává už řadu let boj o zákazníka i Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které sice navenek působí sebevědomě a pozitivně, ale v pomyslném žebříčku úspěšnosti by se v Polsku umístilo až na dvanácté pozici…

Jste spokojeni s fungováním Letiště Leoše Janáčka Ostrava?
Hlasovat můžete v anketě pod článkem.

Hlavně proto vyznívá tisková zpráva ostravského letiště o počtu pasažérů za rok 2017 tragikomicky. A to i přesto, že mošnovské letiště odbavilo nejvíce cestujících za posledních devět let a nárůst činil 26 procent.

V Polsku se těmto statistikám odborníci nejen smějí, ale také si při čtení určitě mnou ruce. Zrovna z Ostravy totiž nebezpečí přetáhnutí klientů určitě nehrozí.

„Těší nás, že díky naší obchodní politice, výraznému navýšení marketingu a oživení leteckého trhu prošlo branami letiště přes 324 tisíc cestujících,“ komentoval roční statistiky obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský a připomněl i to, že se společnosti meziročně podařilo snížit ztrátu z 88 milionů na 15 milionů korun.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

V regionu se najdou ale také kritici, kteří podobným optimismem neoplývají a dlouhodobě poukazují na nenaplněný potenciál letiště nebo statistiky konkurence. Marně… „U nás se o všem mluví, v Polsku koná. Šance, kterou Mošnov na trhu před více než deseti lety měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť u našich severních sousedů,“ uvedl Radim Gál, předseda spolku Létejme z Ostravy. Jeho slova jsou možná tvrdá, ale vcelku trefná.

Moravskoslezský kraj, jako majitel, selhává, politici se opakovaně schovávají už řadu let za prázdné fráze. „Letiště je nezbytné pro další existenci kraje. Nemám teď na mysli jen lety na dovolenou. Letiště je hlavně vstupní brána pro byznys. Nápravu vidíme v rozlétání nákladní dopravy, která může pomoci vydělávat, abychom pak mohli dotovat také civilní linky,“ řekl před časem hejtman Ivo Vondrák. Z jeho slov je patrné, že řešení problému je stále v nedohlednu.

Rozvoj letišť u našich severních sousedů je přitom řízen státem a začal už v roce 2004, kdy se Polsko připojilo k Evropské unii. Vláda si tehdy vyjednala v Bruselu, že může dotace využívat také na rozlétávání linek, což se ukázalo jako klíčové. Loni prošlo polskými letišti 40 milionů pasažérů.

Hlavní varšavské Letiště Fryderyka Chopina dokonce v minulém roce odbavilo poprvé v historii více cestujících (15,75 milionu) než pražské Letiště Václava Havla (15,41 milionu). Dvojciferný růst hlásila i všechna hlavní polská letiště: Krakov (5,83 milionu cestujících + 17,2 %), Katovice (3,89 milionu + 21,7 %) a Gdaňsk (5,83 milionu + 14,2 %).

V Mošnově proti tomu panuje celý rok klid a pohoda, z čehož všechny jednou za rok vyruší jen úspěšné a hojně navštěvované Dny NATO. I z toho je patrné, že polská letiště už Ostrava těžko někdy dožene.

ROZHOVOR: Letiště osm let spalo. Dodnes se vzpamatovává

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově už řadu let stagnuje a přešlapuje na místě, což ostře kontrastuje s masivním rozvojem nedalekých letišť v Katovicích nebo Krakově.

Ředitel mošnovského letiště Jaromír Radkovský.

Jak vidí situaci ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava Jaromír Radkovský? (na snímku vlevo - pozn. redakce)

„V minulosti vedení odmítlo nízkonákladové přepravce. Nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova,“ říká v rozhovoru pro Deník.

V čem vidíte problém? Není to absence některých letovisek? Neuvažujete o přidání dalších charterových letů?

Z ostravského letiště se v letním období létá do jedenadvaceti destinací po celé Evropě i mimo ni. Momentálně jednáme s cestovními kancelářemi a leteckými přepravci o navyšování letů a nových destinacích, které však z obchodních důvodů nebudeme jmenovat. Bohužel v minulosti vedení letiště odmítlo nízkonákladové přepravce. Toto nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova, ze kterého se dodnes nedokáže letiště vzpamatovat.

Moravskoslezskému kraji se ani po opakovaném vyhlášení výběrového řízení nepodařilo získat dopravce, který by provozoval letecké linky do Amsterdamu a Helsinek. Linku do Amsterdamu nyní nabízí Transavia z katovického letiště… Poláci byli opět rychlejší…

V první řadě letiště Katovice má linku do Amsterdamu jen jako tzv. point-to-point s nízkonákladovým přepravcem, to znamená bez přestupu takzvaný za Amsterdam. Veřejná nabídka Moravskoslezského kraje však počítala zejména s přestupními lety přes Amsterdam s takzvaně síťovým přepravcem. Takže se jedná o rozdílný přístup. Za druhé minulé vedení Moravskoslezského kraje nevzalo v potaz absolutní přeplněnost letiště v Amsterdamu, kde je téměř nemožné získat přistávací časy, takzvané sloty.

Před časem jste prohlásil, že byste zavedl nové linky do Evropy. Smysl regionálního letiště vidíte v linkách do větších mezinárodních uzlů. Uvažoval jste o Vídni či Varšavě. Na čem to zatím ztroskotává? Čím chcete dopravce do Mošnova přilákat?

Je nutné si uvědomit, že letiště Ostrava osm let spalo a že letecký obchod se za poslední roky výrazně změnil. V dnešní době si v Evropě navzájem konkuruje okolo 500 letišť. K úspěchu v této konkurenci je zapotřebí mít zajímavou destinaci, odkud a kam cestující chtějí létat. Existence samotného letiště nestačí. Letecké spojení musí mít také výraznou finanční, nejen politickou podporu měst a kraje: proto tak rychle vyrostlo například letiště Katovice. Samozřejmě je ale naší ambicí otevřít z letiště Ostrava v roce 2018 i nové destinace.

Přispěl ke zlepšení situace železniční spoj, který přepravuje cestující na letiště? Kolik lidí ho denně využívá?

Tuto otázku by bylo vhodnější položit lidem z Českých drah. Z mého pohledu k rozvoji leteckých linek nijak nepřispívá, cestující zde vídáme spíše ojediněle.

O kolik klesl počet přepravených pasažérů se srovnatelným obdobím v minulém roce?

Za poslední měsíce zaznamenáváme šestnáctiprocentní nárůst počtu cestujících oproti srovnatelnému období v minulém roce. Je to dáno i výraznější marketingovou podporou současných linek. Očekáváme, že i v příštím roce počet cestujících vzroste alespoň o sedm až deset procent.

Jak je to s nákladní dopravou?

Ta nám díky našim kontaktům letos vzrostla o desítky procent. Tato aktivita je pro nás klíčová, intenzivně jednáme s několika přepravními společnostmi. Cargo je pro nás v budoucnu nejdůležitějším cílem v rozvoji letiště.

Jaké jsou vaše další plány, aby bylo letiště vytíženější?

Do tří let minimálně 400 tisíc cestujících a pravidelné cargo lety. V hospodaření je to hlavně zastavit sestupný trend a vhodnými investicemi zlepšit finance letiště, tak aby se letiště Ostrava do zhruba pěti až sedmi let dostalo do provozního zisku.

Autor: Aleš Uher, Hana Porebská

Nahravá se anketa
7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní sestra 26 000 Kč

Všeobecné sestry s osvědčením ZDRAVOTNÍ SESTRA, BRATR. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Mgr. Martina Calabri, tel.: 602 147 143, e-mail: martina@doupal.cz. Strukturovaný životopis zašlete na e-mail: martina@doupal.cz., Odborná způsobilost dle Zákona č. 96/2004 Sb., osvědčení k výkonu povolání bez odborného dohledu.. Pracoviště: Seniorcentrum opava, příspěvková organizace, Rolnická, č.p. 1550, 747 05 Opava 5. Informace: Martina Calabri, +420 602 147 143.

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 14 000 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě MANIPULAČNÍ DĚLNÍK, DĚLNICE V PLASTIKÁŘSKÉ VÝROBĚ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: KO: Fajkusová Iva, tel.: 731 821 139, e-mail: fajkusova@pfplasty.cz, Požadujeme: , • Znalost druhů materiálů, • Znalost technologie přípravy a sušení materiálů, • Ovládání balících a míchacích zařízení, • Základní znalost systému jakosti, Náplň práce:, • Příprava a sušení materiálu, • Přejímka materiálů, zálisků a obalovin z nákupu, • Evidence přípravy materiálu. Pracoviště: Pf plasty cz s.r.o., Masarykova, č.p. 144, 747 24 Chuchelná. Informace: Iva Fajkusová, +420 731 821 139.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 17 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidič pro kamionovou dopravu - Rusko. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Černín Jaromír, tel.: 724 047 707, e-mail: jaromircernin@seznam.cz., SOU, zkušenosti s jízdami po Rusku, Bělorusku, EU, výhodou, zdravotní způsobilost., Mzda od 17 000 Kč, jízdy po Rusku.. Pracoviště: Jaromír černín, 747 41 Hradec nad Moravicí. Informace: Jaromír Černín, +420 724 047 707.

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 19 000 Kč

Ostatní uklízeči a pomocníci UKLÍZEČ -KA FARMACEUTICKÉ VÝROBY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: KO: Tylšarová Lenka, tel.: 725 776 444 - volejte pouze PO - PÁ 8:00 - 14:00 hod., e-mail: dispecer@jaspa.cz. Osobní schůzka možná na adrese společnosti Po - Pá 7:00 - 15:00 hod., Manuální zručnost, spolehlivost., Prac. doba: ranní 6:00 - 18:00 hod., noční 18:00 - 06:00 hod., pracoviště Opava, nástup dle dohody., Jedná se o úklid farmaceutické výroby - čisté prostory.. Pracoviště: Jaspa s.r.o. - pracoviště teva, Ostravská, č.p. 305, 747 70 Opava 9. Informace: Lenka Tylšarová, +420 725 776 444.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zápas 1. kola FORTUNA:LIGY mezi AC Sparta Praha a SFC Opava 21. července 2018 v Generali areně v Praze.
86

VIDEO: Ohlasy po prohraném zápase na Letné

Hudební festival Colours of Ostrava 2018 v Dolní oblasti Vítkovice, 21. července 2018 v Ostravě. Na snímku DJ Kygo.
183

Zhodnocení: 17. ročník Colours of Ostrava skončil. Jaký byl?

Radegast investuje přes půl miliardy do linky na plechovky v Nošovicích

Pivovar Radegast si nadělí k padesátým narozeninám mimořádný dárek. Za 580 milionů korun postaví novou stáčecí linku na plechovky, kterou by měl zprovoznit v roce 2020, tedy v roce svého významného kulatého jubilea.  

Opava dřela, výhru ale slaví Sparta

Nováček FORTUNA:LIGY z Opavy sice se Spartou prohrál 2:0. Slezané ale rozhodně na Letné nezanechali špatný dojem. Srazila je až dalekonosná rána Kangy, druhou branku pak přidal za přispění teče Tetteh. Velký obdiv ale zaslouží opavští fanoušci, kterých do hlavního města přicestovalo něco okolo patnácti stovek.  

Opavsko: vrtulník vzlétl hned ke dvěma nehodám

Doba prázdnin bývá každoročně pro leteckou záchrannou službu náročná, neboť vrtulník vzlétá k nehodám vůbec nejčastěji z celého roku.

OBRAZEM: Redaktor Deníku Petr Dušek se oženil

Dlouholetý redaktor Opavského a hlučínského Deníku Petr Dušek si v sobotu 21. července v 11 hodin vzal svou partnerku Markétu Langrovou. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT