Fakt, že vláda definitivně „odpískala“ projekt, který řadu let prosazoval končící prezident Miloš Zeman, kvitují s povděkem kromě jiných také primátor Ostravy a starosta Bohumína, kteří dlouhé roky opakovali, že je to nesmysl, utopistický plán.

„Nikdo to tady nechce. A v chráněném území ani budovat nelze. Výrokům některých politiků se musím smát,“ řekl už loni v rozhovoru pro Deník bohumínský starosta Petr Vícha.

Zelená pro rozvoj města

Nyní si samosprávy obcí podél Odry mohou oddechnou a začít přemýšlet o tom, jak uvolněné území využít. Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) v reakci na rozhodnutí vlády napsal na Twitter, že velmi vítá toto rozhodnutí, o které většina ostravských politiků usilovala. A zmínil, jak to může Ostravě pomoci.

Kanál Dunaj-Odra-Labe - vizualizace
Konec Zemanova snu. Vláda zastavila projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe

„Pro nás to znamená odblokování rozsáhlého území pro další možný rozvoj města, ale především odstranění vážných ekologických rizik, která by byla s výstavbou a provozem kanálu spojena,“ napsal Macura.

Zástupci ministerstva pro místní rozvoj na stejné sociální síti uvedli, že díky odblokování území budou moci obce po mnoha letech konečně využít své lokality smysluplněji, například pro výstavbu bytů.

Nejprve se musí změnit územní plán

Na území Bohumína se zrušení územní rezervy týká katastru městských částí Šunychl a Starý Bohumín. Starosta Petr Vícha naznačil, že po zrušení územní rezervy bude následovat úprava PÚR (politiky územního rozvoje) a ZÚR (zásad územního rozvoje).

Plánovaný vodní koridor Dunaj–Odra–Labe. Bude? Nebude?
Přístav v Ostravě nebude. Ve hře je místo Svinova Bohumín

„Město pak následně může připravovat změnu svého územního plánu a využít dosud blokované pozemky pro rozvoj rekreace, k individuálnímu bydlení, ke zlepšení dopravní infrastruktury a ochrany přírody,“ řekl Vícha. Zároveň ale dodal, že tento proces změn bude dlouhý a bude trvat několik let.

Připomněl také, že Bohumín už více než 10 let rozvíjí pěší i vodní turistiku u řeky Odry a snaží se o zatraktivnění přírodní památky Hraniční meandry Odry. A právě meandry, které skýtají zázemí ohroženým druhům živočichů a vzácným rostlinám, byly případnou stavbou ohroženy.

Nicméně situace se změnila a otvírají se tak dveře novým výzvám a plánům. „Zrušením rezervy se odstranila kolize s plánovanou výstavbou lávky přes Olši poblíž soutoku s Odrou a už nebrání ani případné opravě hraničního mostu ve Starém Bohumíně,“ řekl Vícha.

Vizualizace toho, jak by mohla v budoucnu vypadat křižovatka tří moří u obce Rokytnice  u Přerova.
Nenávratné škody v celém regionu! Ostrava je tvrdě proti kanálu Dunaj-Odra-Labe

O propojení bohumínské osady Kopytov s obcí Olza, ležící na polském břehu, lávkou pro pěší a turisty se jedná už několik let. V minulosti v místě lávka stála, ale v polovině 20. století byla zničena.