Jen při mimořádných příležitostech se na trať vydá daleko menší rumunská lokomotiva Rešica. Zrovna o víkendu ji mohli sledovat v akci fanoušci Osoblažky, protože mimo hlavní turistickou sezonu na soupravu s pouhými čtyřmi vagony její výkon bohatě stačí. Letní vagony bez oken samozřejmě zůstaly v depu. Rešica je pro znalce taková atrakce, že se na ni vyrazil podívat jeden senior dokonce až z Irska. Pracoval celý život na dráze jako strojvedoucí a zažil éru parních vlaků v plném provozu.

Zámek Hošťálkovy má díky Společenství severských pánů novou atrakci: most a jeřáb postavené podle plánů Leonarda da Vinci.
Zámek v Hoštálkovech má díky Společenství severských pánů novou atrakci

Rešica byla vyrobena v roce 1958, kdy už parní lokomotivy masivně nahrazovaly motorové. Je paradoxně přibližně stejně stará jako dieselová lokomotiva T47, kterou na Osoblažce provozují České dráhy.

Rešica byla určena pro lesní železničky v Rumunsku, aby tahala klády z hor. V osmdesátých letech minulého století byla odstavena a sloužila dále jako zdroj náhradních dílů pro poslední provozuschopné stroje.

V Rumunsku ji objevila v zuboženém stavu krnovská firma Olpas. Koupila ji, uvedla do provozuschopného stavu díky dotaci Moravskoslezského kraje. Poprvé se veřejnosti předvedla v roce 2004. Její první veřejná jízda vedla na Martinské hody v Bohušově. 

Ilustrační foto
Pomocník pro běžkaře v Jeseníkách a Beskydech