Bezmála šedesát tisíc vozidel registrovaných v Moravskoslezském kraji nemá sjednáno povinné ručení. Vyplývá to z údajů České kanceláře pojistitelů (ČKP). 

Obrovské škody

Majitelům automobilů hrozí nemalé sankce. V tom lepším případě budou platit penále. Horší situace ale nastane, pokud zaviní nehodu s velkou škodou. Tu by potom mohli hradit do konce svého života.

Za posledních sedm let způsobila nepojištěná vozidla v Moravskoslezském kraji 2851 nehod se škodou bezmála 129 milionů korun.

„O doslova kritické situaci ještě více vypovídá index rizikovosti kraje, který porovnává počet registrovaných vozidel a počty nepojištěných škod. Moravskoslezský kraj je v indexu rizikovosti čtvrtým nejhorším v České republice. Ze statistik vyplývá, že 8,2 procenta vozidel nemá povinné ručení a tisíce řidičů se tak v Moravskoslezském kraji bezhlavě a zcela zbytečně řítí do mnohdy statisícových dluhů," uvedla mluvčí ČKP Jana Čechová. Hůře jsou na tom jen Ústecký, Karlovarský a Liberecký kraj.

Ostrava vede

Procentuálně nejvíce nepojištěných vozidel má v rámci kraje Bruntálsko (15,4 procenta), v absolutních číslech pak vede Ostravsko. Zde je téměř čtrnáct tisíc nepojištěných vozidel.

Ne u všech hříšníků lze ale hovořit o nezodpovědných řidičích, kteří se na silnice vydávají bez potřebného pojištění.

„Někteří motoristé povinné ručení neplatí systematicky, jiní z nevědomosti či omylů panujících mezi veřejností," upozornil Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Podle něj lidé mnohdy nevědí, jaké jsou jejich povinnosti. „Motoristé si mnohdy chybně myslí, že pokud vozidlo ve skutečnosti neprovozují, nemusí za něj povinné ručení platit. To ale není pravda!" řekl Hudec. Do potíží se mohou dostat i majitelé vozů, kteří své čtyřkolé miláčky prodávají. „Motoristé dávají vozidla ke komisnímu prodeji do autobazarů a hned ruší povinné ručení. K prodeji však může dojít až za řadu týdnů. Zůstávají přitom vlastníky, kterým jdou případné nepojištěné škody a jejich výše k tíži," varoval Hudec s tím, že všechny nepoctivé i chybující řidiče čekají sankce. Za každý den bez povinného ručení zaplatí majitel či provozovatel vozidla do garančního fondu ČKP sankční příspěvek 20 až 300 korun podle druhu vozidla. Hradí také náklady spojené s vymáháním tohoto příspěvku.

Co se může stát

Varováním pro nepojištěné řidiče by mohl být případ třiačtyřicetiletého nepojištěného řidiče. Vozidlem Audi A8 ve vysoké rychlosti přejel do protisměru, kde srazil chodce na vyznačeném přechodu. Zraněný muž po půl roce v nemocnici zemřel. Náklady na léčení a další výlohy činily téměř pět milionů korun, které musí motorista zaplatit.

Do problémů se dostal i devatenáctiletý mladík, který si v autobazaru koupil vůz. Povinné ručení chtěl sice uzavřít, ale stále na to neměl čas. Mezitím však nepojištěným vozidlem normálně jezdil. Dva týdny po koupi vozidla způsobil nehodu vjel do křižovatky a narazil do auta jedoucího po hlavní silnici. Musí zaplatit šedesátitisícovou škodu.